Directeur Eelco van der Velde van Bauer Funderingstechniek bv uit Mijdrecht over de RijnlandRoute:
Wat heeft Bauer Funderingstechniek gedaan aan de RijnlandRoute?
“Wij hebben het staal geleverd voor de ruim 5.500 palen. Ons bedrijf is gespecialiseerd in zogeheten Gewi-trekankerpalen. Deze massieve stalen ribbelpalen gaan de grond in en worden afgegrout met cement en water. Door deze constructie wordt gezorgd dat de tunnelbak op zijn plek blijft. Dat is een enorme bak met een opwaartse kracht, denk maar aan een containerschip dat ook drijft, en de palen houden de bak op z’n plaats.’’
Heeft Bauer al die palen zelf geplaatst?
“Nee, het overgrote deel is in de grond getrild. Maar op de moeilijkste plekken hebben wij ze in de grond geboord. Dan heb je het over delen die heel erg diep zijn gefundeerd, palen die schuin moesten worden aangebracht omdat er een leiding lag of bij de ontvangstschacht waar de grond heel erg hard is. Daar red je het niet met trillen van de palen.”
Hoeveel tijd kostte deze klus?
“We zijn met ongeveer twintig man drie maanden bezig geweest om ongeveer 500 palen in de grond te boren. Dan tel ik het leveren van de andere stalen palen niet mee.’’
Was het een bijzondere klus voor Bauer?
“Nee, eigenlijk niet. Wij hebben ook meegewerkt aan de Delftse spoortunnel, de 2e Coentunnel, de EON-centrale op de Maasvlakte en aan de diepste parkeergarage van Europa aan de Lammermarkt in Leiden. Nu zijn we bezig aan de Blankenburgverbinding tussen de A20 en de A15. Dat worden twee tunnels met palen die wel tot 64 meter -NAP gaan. We zien in Nederland wel een trend naar steeds diepere bouwprojecten. Maar Bauer werkt daarnaast nog eens in zeventig landen waar onder meer veel hoogbouw wordt neergezet. Denk aan Dubai waar we de fundering hebben gemaakt voor de 800 meter hoge Burj Khalifa.’’
Wat voor bedrijf is Bauer?
“Een familiebedrijf met 1,8 miljard omzet en 12.000 werknemers. Opgericht in 1790 als kopersmid heeft het nu vestigingen in ongeveer zeventig landen waaronder Nederland. De familie zit nog steeds in de Raad van Bestuur. Het bedrijf combineert Duits vakmanschap met Nederlandse flexibiliteit. Een project als de RijnlandRoute is ons op het lijf geschreven.”