GENOMINEERD DE STERKSTE SCHAKEL 2019
Bovenaan de trap naar het magazijn hangen alle certificaten en diploma’s die Gijs van Dam en zijn medewerkers in de afgelopen tien jaar hebben verzameld. Er zijn nog open plekken. “Wij blijven cursussen volgen om goed bij te blijven in ons vak.” En om het bedrijf goed te laten blijven draaien. “De laatste cursus was klantgericht communiceren. Gewoon goed om altijd scherp te blijven.”
“Iedere klant is een andere. Wij hebben in die cursus nog eens tips en trucs gekregen om daar rekening mee te houden en daar dan ook op verschillende manieren mee om te gaan. Dat is leuk en leerzaam. Inleven in de klant is belangrijk om goed aan te voelen waar het werkelijke probleem zit. In ons vak kún je helemaal opgaan in techniek, maar de gebruiker is minstens zo belangrijk. Daar blijven wij dus graag alert op.”
Universeel en onafhankelijk
Het autobedrijf dat Gijs van Dam in 2004 begon is universeel en onafhankelijk. “Wij kunnen ieder merk en alle mogelijke technologie aan. En wij zijn niet aan een inkoop- of marketingformule gebonden. Uiteraard zijn wij wel van alle markten thuis.” En dan niet alleen op het gebied van automerken, maar ook in de extra diensten. Zoals met de eigen app waarmee klanten werkplaatsafspraken kunnen maken en problemen kunnen melden. Of voor het inbouwen van Wifi in het wagenpark van een dierenarts, zodat die op locatie toegang heeft tot zijn bedrijfsnetwerk.
Bedrijfswagens en personenauto’s
“In 2004 begon ik in mijn eentje. Nu zijn wij met zijn vieren en hebben wij ook nog een administratieve hulp. Eerst had ik één pand, inmiddels heb ik het buurpand ook al bij het bedrijf getrokken.” De groei houdt niet op, want de vijf bruggen zijn bezet. “Wij zijn begonnen met werk aan personenauto’s van particulieren. Maar sommige van die klanten zijn ook zelf weer ondernemers. Als die je leren vertrouwen dan komt de vraag voor bedrijfswagenonderhoud en reparatie vanzelf. Bedrijfswagens vormen nu een derde van onze omzet.” En buiten staat een aantal occasions, waarin Van Dam een bescheiden handel is gestart.
Werken vanuit gevoel
Van Dam: “Wij werken vanuit gevoel. Je wilt zorgen dat alles klopt en dat bestuurders veilig en langdurig de weg op kunnen. Bovendien is het fijn om problemen voor mensen op te lossen.” Tegelijkertijd is de ‘klant de koning’ en die klant kan redenen hebben om meer of minder geld in zijn vervoermiddel te steken. “In veertien jaar tijd hebben wij langzamerhand de klanten gekregen die daarbij passen. Klanten die het plezierig vinden dat wij het sommetje van kwaliteit en redelijkheid met ze maken. Klanten met wie wij een leuk persoonlijk contact hebben. Je zult ons nooit horen vragen ‘of het een onsje meer mag’, maar wij krijgen wel de vrijheid om te doen wat wij noodzakelijk vinden.”
Creatief problemen oppakken
“Klanten mogen gerust bij ons klagen. Graag zelfs. Bijvoorbeeld als er vragen zijn over het bandenverbruik van bedrijfswagens. Als het op tafel komt, dan kunnen wij meedenken: ligt het aan de banden, aan het gewicht van de wagens, aan de routes, aan de chauffeur of aan de uitlijning?” Van Dam: “Wij zien het als een uitnodiging voor een gesprek.