Van Frank Keijzer van Kewodak mag je het dak op

In de hoek van de showroom van Kewodak zit een deur waar met grote letters op staat ‘Naar het dak’. Dat is geen geintje. ‘Ons eigen dak is onze belangrijkste – en makkelijkst bereikbare – tentoonstelling van ons werk.’ Dus sta ik binnen vijf minuten na aankomst met Frank Keijzer een hele serie bijzondere dakbedekkingen te bekijken.

Keijzer vindt de nominatie voor De Sterkste Schakel een hele eer. “Maar niet voor mij, hij is voor de mensen met wie wij samenwerken.” Met ‘Mensen met wie wij samenwerken’ bedoelt hij de medewerkers van Kewodak. “Eigenlijk zijn wij een soort clubje. Wij hebben medewerkers van allerlei smaken en achtergronden, die allemaal hun eigen unieke ideeën meebrengen. Die neem ik bloedserieus. Zo werkt iedereen hier sinds een paar jaar met een iPad voor onderling contact en afstemming. Dat heb ik niet bedacht, dat komt van een toenmalige leerling dakdekker. Het was even wennen, maar die investering maakt het ons nu makkelijker om een toegenomen vraag naar werk op te vangen.” Zij houden nu iedere maand met zijn allen een innovatie-overleg. “Wij dagen elkaar uit. Wij sturen aan op creativiteit en op ontplooiing. Dat is goed voor het teamgevoel, het is goed voor het bedrijf en het is ontzettend goed voor de klant.”

Wit! Of Groen
De manier waarop Keijzer met zijn mensen omgaat is waarschijnlijk gebaseerd op zijn eigen ervaringen als beginnend dakdekker. “Toen ik net begon vroeg ik waarom de afdeklaag altijd zwart is. Ik kreeg als antwoord dat dat nou eenmaal altijd zo was. Dat is een antwoord waar ik niets mee kan.” Dus ging Keijzer later zelf een wit dak ontwikkelen met zijn
leverancier. “Wij waren de eerste die dat deden. Terwijl het zo voor de hand ligt: een wit dak reflecteert zonlicht, zodat de ruimte daaronder minder warm wordt in de zomer. Dat is niet alleen goed voor het milieu, het maakt werken onder zo’n dak ook een stuk comfortabeler.” Ook dat is dus geen geintje, ze zijn zelfs zover gegaan een materiaal te gebruiken dat CO2 bindt. “En als wij zonnepanelen plaatsen dan zorgen wij voor witte kabels die veel minder energie verliezen.”

Naast witte daken levert Kewodak ook groene daken. Dat zijn de daken die er mooi uit moeten zien én gunstig voor het milieu. “Daar hebben wij allerlei soorten begroeiingsmogelijkheden voor beschikbaar. Zo  kunnen wij daken maken die een aanwinst zijn voor de omgeving en waar het plezierig op verblijven is. Wij maken van een dak een buitenruimte.”

Dakmakers
Kewodak heeft een aparte missie voor het bedrijf bedacht: “Wij maken daken gezond.” Het bedrijf is voor het leeuwendeel actief bij het vernieuwen van bestaande daken. “Een goed dak heeft een paar hoofdeigenschappen. De basis is uiteraard waterdichtheid. Maar daarbij komen wensen op het gebied van isolatie, leefbaarheid of aantrekkelijkheid. Isolatie is een trend en die houdt voorlopig nog niet op. Er liggen in Nederland nog ontzettend veel slecht geïsoleerde daken. En er zijn heel veel eigenaren van daken die eigenlijk niet weten wat ze boven hun hoofd hebben.”

Kewodak werkt voornamelijk voor
overheden, woningbouwcorporaties en professionele vastgoedeigenaren. Dat zijn organisaties met veel daken en met een groot belang bij een goede investering. “Door de trend voor betere isolatie komt daar ineens veel vraag uit. Gelukkig
hebben wij de afgelopen jaren voldoende geïnvesteerd in slimme dingen en in gemotiveerd personeel om die vraag goed op te kunnen pakken.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *