Bedrijfsoverdracht… wat zijn de valkuilen?

Een telefoontje van Rijnstreek BUSINESS is vaak verrassend. Ooit mocht ik trots deelnemen aan de Sterkste Schakel Verkiezing en ik werd ook eens uitgenodigd voor de Rijnstreek BUSINESS Autotestdag. Deze keer had men de vólgende verrassing voor mij in petto: “Arie, jij bent met Accountantskantoor Van Geen en Hexageen Consultants als geen ander bekend met bedrijfsoverdrachten en de lezer is, zo meent de redactie, met name benieuwd naar de valkuilen bij die overdracht.” Een interessante maar gecompliceerde materie, waarvoor de mij beschikbare pagina eigenlijk niet toereikend is.

ARIE VAN GEEN ACCOUNTANTSKANTOOR VAN GEEN – HEXAGEEN CONSULTANTS

Afhankelijk van de levensfase van u en uw bedrijf zijn er namelijk verschillende valkuilen te benoemen. Met de zoekterm Valkuilen bij bedrijfsoverdracht treft u op het internet zomaar meer dan duizend hits. Voor de volledigheid is een pagina over dit onderwerp niet genoeg en ik zal mij derhalve beperken tot de, volgens mij, drie belangrijkste valkuilen: Uzelf, Uw organisatie en Uw adviseur.

U, de ondernemer
Als u geen concrete plannen hebt voor de overgang van uw ‘kindje’ (zo mag u uw onderneming toch noemen) maar ook geen visie hebt voor de komende vijf jaar, hoe kan een bedrijf dan overdraagbaar zijn? Hoe kunt u aan een gemiddelde koper duidelijk maken waarom uw bedrijf waarde heeft? Bij veel bedrijven in het MKB ontbreekt deze meerjarenplanning.

Uw organisatie
Diezelfde potentiële koper zal zich afvragen hoe uw onderneming zich zal ontwikkelen nadat u uw waarde hebt verzilverd. En dan maakt het geen verschil of dit een externe koper dan wel een interne koper is. Immers, uw zoon of dochter zal zich ervan willen vergewissen dat zij zónder papa dezelfde boterham kunnen verdienen. Dit betekent dat u al lang moet vaststellen dat de kwaliteit van uw management deugt en in hoeverre zij nu al invloed hebben op de stempel die u drukt.

Een ander kenmerk van een dynamische organisatie is het zich voortdurend bezighouden met de vraag of het product of de dienst die wordt geleverd wel zo onderscheidend is en, wat voor de waardecreatie van groter belang is, onderscheidend blíjft. Welk onderzoek is hiernaar gedaan?

De valkuil is dus dat de organisatie steunt op de ondernemer die zijn management niet stimuleert om kritisch de organisatie te beoordelen en om, daar waar nodig, correcties voor te stellen.Tevens is dan de gedachte ‘killing’: “Ons product heeft al veertig jaar zijn waarde bewezen dus waarom de komende veertig jaar niet?” Maak dan een wandeling langs een V&D pand in uw stad.

Uw adviseur
Als uw accountant, boekhouder, administratiekantoor en/of belastingadviseur bovenstaande valkuilen niet naar voren brengt dan adviseer ik u hem hierop aan te spreken. Volgens de Kamer van Koophandel zijn er jaarlijks 15.000 bedrijfsoverdrachten, dus de kans dat u daar binnen vijf tot tien jaar ook mee te maken heeft is aanwezig.

Als de adviseur, bij de vraag wat uw bedrijf waard is, dan ook nog het lef heeft maar één bedrag te noemen dan moet hij zijn huiswerk nog eens overdoen. De uitleg hiervan is iets te technisch voor deze pagina alleen, maar graag doe ik dat persoonlijk, al dan niet samen met uw adviseur, onder het motto verse koffie staat altijd klaar!

Accountantskantoor Van Geen
Hexageen Consultants
Wilhelminalaan 16, 2405 ED Alphen aan den Rijn
T 0172-494548 E [email protected]
I www.vangeen.nl I www.hexageen.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *