Je moet het even weten. Maar wie op gevoel de smalle weg naast autogigant Wittebrug inslaat, bereikt op enig moment toch Restaurant Allemansgeest. Ook in het donker. Ik parkeerde mijn auto strak op verzoek van de lichthuiverende jongeman in zwart kostuum. Hij verwachtte namelijk dat het druk zou worden.
Dat werd het ook. Kring- en juryleden en vele tientallen genomineerden in de strijd om de Sterkste Schakel parkeerden hun auto’s nog strakker dan ik had gedaan. De hoop in vele harten op succes tijdens Grote Finale op 10 maart 2017 in Grand Hotel Huis ter Duin straalde in de verder inktzwarte duisternis van Voorschoten.
Binnen was het warm en knus en liet ik mij verrassen door de moderne tinten van (zoals later bleek) de vernieuwde inrichting van het restaurant. Ik mijmerde dat ik hier alweer bijna dertig jaar geleden als jonge advocaat prikkelende cabaretliedjes had gezongen in een toen nog wat oubollige omgeving.
Nieuwe eigenaar Francis Borsje had moed getoond om het bedrijf van nieuwe impulsen te voorzien en het vertrouwde te behouden. Zoals het buiten kunnen eten, romantisch aan het water. Daardoor is Allemansgeest – voor wie de weg weet te vinden – voor een groter publiek bereikbaar. Volgens het blad Lekker alleen niet voor jan en alleman, want wie er wil eten, drinken, trouwen of vergaderen moet daar wel voor betalen.
Het leuke van de Sterkste Schakel is dat het niet uitmaakt op welke doelgroep een ondernemer zich richt. Klantvriendelijkheid is van en voor iedereen. Echte interesse wordt altijd herkend. Guendaline Stinkens is directeur Hospitality van De Baak in Noordwijk en ik moest bekennen dat ik me afvroeg wat je dan allemaal weet. Na haar indrukwekkende bijdrage wist ik genoeg. Een bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel. Omgekeerd: wie weet dat elke medewerker belangrijk is wint.
Daarvoor hoef je niet eens veel kosten te maken of extra hard te werken. Wie werkelijk luistert, bevestigde Guendaline, verdient daarmee de aandacht en de waardering van de klant. En bouwt daarmee krediet op voor als het een keertje mis gaat.
Bijzonder aan de Sterkste Schakel is dat een avond als deze die midden in de herfst valt verre van somber en regenachtig is. Integendeel. Een bijeenkomst met mensen die trots zijn op hun bedrijf is vaak ook grappig. Hilarisch zelfs. En daardoor inspirerend.
Nog maar een paar jaar geleden moest ik bijvoorbeeld Irma van Seeters van sponsor Grant Thornton bijna dwingen het toneel op te gaan om daar iets met mij te bespreken. Nu converseerden wij alsof we elkaar op de hoek van de straat waren tegengekomen terwijl we ons vermaakten over de lichtheid van het bestaan. Het bleek aanstekelijk te werken.
Geestigheden zijn immers voor jan en alleman.
Bob Heeren