Terugblik op de Bedrijfswagentestdag 2016

De autodealers en deelnemers aan de jaarlijkse bedrijfswagentest van Rijnstreek Business, op 5 oktober, hadden dit jaar een extra uitje: een excursie naar het Ford-museum in Hillegom. Daar konden zij met eigen ogen aanschouwen dat er sinds 1896, toen de eerst Ford zijn intrede deed, veel is veranderd in de automotive-sector. 

“Wist u dat de eerste auto van Ford – of beter gezegd: veredelde fiets – geen remmen had? De bestuurders remden eenvoudigweg af door hun hakken in het zand te zetten.” Met deze mooie anekdote begon de suppoost in het Ford-museum zijn rondleiding voor de deelnemers aan de bedrijfsautotestdag. Binnen een uur loodste de gids zijn gevolg vakkundig langs maar liefst 200 modellen van Ford, die opgesteld staan in een voormalige bollenloods in Hillegom. Een mooie verzameling, opgebouwd door de oprichter van transportbedrijf Den Hartogh uit Hillegom. Overigens sluit het museum in december voorgoed zijn deuren.

Lopende band
In het museum is te zien dat de ontwikkeling van de auto-industrie snel ging. In 1908, ruim tien jaar na het eerste Fordje (de Ford A), rolde de eerste T-Ford van de lopende band – een productiemethode die was afgekeken van de vleesverwerkende industrie – en dat aantal stopte pas bij 15 miljoen. Een succes dus, waarmee Ford naam maakte, niet alleen als producent van personenauto’s maar ook van bedrijfs- en vrachtwagens.

Wat er heden ten dage te koop is op de markt van bedrijfswagens, konden de deelnemende ondernemers ’s morgens zien toen zij op landgoed Tespelduyn in Noordwijkerhout kennis maakten met hun dealer, die hun de sleutel overhandigde van de bedrijfsauto waarmee zij een dag op pad mochten – met volle tank. “Je mag de banden glad rijden, maar denk eraan: de boetes zijn voor jezelf,” kregen de testrijders (met een knipoog) mee van de organisator van de autotestdag, Paul Schelvis, tevens bladmanager van Rijnstreek Business. Verderop in deze uitgave vindt u de bevindingen van de testrijders.

Borrel
Na de testritten en de rondleiding in het Ford-museum kwamen de testrijders en hun dealers samen in de sfeervolle Heerenkamer van Tespelduyn voor een korte evaluatie en een netwerkborrel met hapjes. De ondernemers toonden zich over het algemeen tevreden met de auto waarin ze hadden gereden (‘je kunt met de auto de hele wereld rond’; ‘een topwagen’), al plaatste een enkeling ook een kanttekening (‘ik mis de standaard navigatie’).

Een van de testrijders had een wel heel bijzondere auto: één met het systeem Cartracker van het Noordwijkse technologiebedrijf Decos. Hiermee kan de auto tot op de meter nauwkeurig worden gevolgd via een computerscherm op kantoor. Cartracker deelt bovendien scores uit aan de chauffeur voor zijn rijgedrag. Hiermee kan de bestuurder zo nodig zijn manier van rijden bijstellen. Ook registreert het systeem automatisch de gereden kilometers. Het systeem is gecertificeerd, wat betekent dat de belastingdienst de kilometeradministratie officieel erkent. Dit voorkomt veel discussie achteraf met de belasting. Cartracker kan op abonnementsbasis worden afgenomen vanaf € 7,50 per maand inclusief rapportages.

Visitekaartje
Aan de autotestdag doet elk jaar een representatief aantal autodealers uit de hele regio Rijnland mee. Een van hen is Harold de Jong, eigenaar van De Jong’s Autobedrijf in Katwijk. Hij is al jaren van de partij. Waarom? Harold de Jong: “We promoten onze Citroëns bij de lezers van het blad. En je spreekt mensen en je geeft je visitekaartje af. Wat het effect is, weet ik niet. Maar je moet er gewoon bij zijn. De kracht van het evenement is dat het elk jaar plaatsvindt. Zo kun je jezelf goed profileren.”

Wim Bos van Maas Autogroep uit Alphen aan den Rijn, leverancier van VW-bedrijfswagens, deed dit jaar met drie auto’s mee. Ook hij is positief over de autotestdag. “We kunnen laten zien wat we in huis hebben. We hebben een goed product, we zijn hier trots op en we laten dat graag zien. Bovendien heb je op een andersoortige, informele manier contact met potentiële klanten. Vaak zijn dit bedrijven die we nog niet kennen, hoewel we ook altijd bekenden tegenkomen, die ons aanbevelen bij anderen.”

Mooi contract
Het Motorhuis is al meer dan tien jaar deelnemer aan de bedrijfswagentest. Waarom biedt de Opel-dealer jaarlijks een testauto aan? Paul Rurup, accountmanager grootzakelijke markt: “Het is een mooie manier om het Motorhuis te profileren en te laten zien aan ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf wat we in huis hebben. Wat het oplevert, is moeilijk te zeggen. Meedoen aan dit soort evenementen is toch vooral een vorm van relatiebeheer, wat pas op de langere termijn resultaat oplevert. Maar we hebben naar aanleiding van de testdag wel een keer een mooi contract weten af te sluiten met een bedrijf.”

Het Motorhuis benut de autotestdag ook om eigen klanten een leuke dag te bezorgen, want ook voor hen is het een geschikt netwerk-event. Paul Rurup: “Allerlei branches doen mee aan de autotestdag, niet alleen uit de Bollenstreek, ook uit de regio rond Alphen aan den Rijn. En het zijn ook ieder jaar weer andere bedrijven die meedoen. Daar heb je wat aan. Dat moeten we erin houden.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *