Verkoop je jouw onderneming wel voor 10x de winst?

Uit recent onderzoek van Brookz blijkt dat de orderportefeuille eind 2015 in de MKB-overnamemarkt goed gevuld is, dat het sentiment voor 2016 erg goed is maar dat de gemiddelde ondernemer geen reële waardeperceptie van zijn/haar onderneming heeft.

Uit dit onderzoek blijkt ook dat het sentiment in de MKB-overnamemarkt in Nederland nog steeds duidelijk positief is. Men is op dit moment tevreden over de overnamemarkt en verwacht voor de komende zes maanden een stabiele en zelfs verder aantrekkende markt. Wel zijn de adviseurs – vergeleken met de vorige Barometer – meer verdeeld in hun verwachtingen.

Ruim 50% van de overnameadvieskantoren verwacht dat de overnamemarkt in H1 2016 stabiel zal blijven. 35% van de overnameadvieskantoren verwacht dat de markt nog verder aan zal trekken. Toch denkt ook 13% dat de markt gaat verslechteren. In de resultaten van de vorige Barometer was dat slechts 2%.”

De factoren die zijn meegewogen bij het bepalen van de verwachting voor de eerste helft van 2016 zijn:

– Het aantal ondernemers dat hun bedrijf wil verkopen.

– Het gemak van verkrijgen van financiering.

– De macro economische ontwikkelingen.

Terugblik tweede helft 2015
Wat verder blijkt uit het onderzoek is dat in de tweede helft van 2015 de transacties volgens verwachting over de branches zijn verdeeld maar dat het aantal transacties in Agri & Food opvallend gedaald is. “De branches Groot- & Detailhandel en ICT en internet namen beiden met 3% toe ten opzichte van H1 2015. Een duidelijke afname ten opzichte van H1 is het aantal transacties in Agri & Food. De overnameadvieskantoren hebben gezamenlijk slechts 18 transacties begeleid in Agri & Food (verkoop- of aankoopzijde). Dat is de helft minder dan in H1 2015. De rest van de verdeling over de branches wijkt opvallend weinig af van de verdeling in H1.”

Orderportefeuille
“Na een stijging in de eerste helft van 2015 is het aantal nieuwe opdrachten in de tweede helft van 2015 opnieuw toegenomen. Het aantal nieuwe opdrachten (koop en verkoop) in H1-2015 lag aanzienlijk hoger dan in de laatste periode van 2014. In H2 is dat aantal opnieuw toegenomen. Opdrachten die in H2 zijn binnengekomen kunnen tot een transactie zijn begeleid in H2, maar het kan ook zijn dat ze in het eerste deel van 2016 tot een transactie komen. Uiteraard leidt niet iedere opdracht tot een transactie.”

Waardeperceptie ondernemers
10 keer de winst? De waarde van een onderneming in de ogen van de verkopende ondernemer komt niet altijd overeen met de reële waarde van de onderneming. De reële waarde is een waarde die ‘fair’ is voor zowel koper als verkoper. Volgens de overnameadvieskantoren schat slechts 45% van alle ondernemers de waarde van zijn/haar onderneming reëel in. Met andere woorden het merendeel van de ondernemers (55%) maakt geen goede inschatting van de waarde van zijn/haar onderneming. Dit sluit tevens aan bij een eerder onderzoek waaruit bleek dat men verwacht dat hun bedrijf gemiddeld negen keer de jaarwinst oplevert, terwijl in de praktijk blijkt dat de verkoopwaarde vier tot zes keer de jaarwinst bedraagt. De reden voor deze afwijkende waardeperceptie is in de meeste gevallen dat de wens de vader van de gedachte is. Ondernemers hopen een mooie prijs voor hun bedrijf te kunnen ontvangen; met regelmaat gedreven door zaken zoals pensioenvoorziening.

Daarnaast blijkt uit de Overname Barometer dat ca. 70% van de ondernemers 1 jaar voorafgaand aan de verkoop van de onderneming nog niet bewust bezig is met optimalisatie van de verkoopwaarde.

Misschien overweeg je zelf om je bedrijf op termijn te verkopen. Dan is het goed te weten wat daarvoor het juiste moment is en welke factoren de waarde van je onderneming bepalen. Wat is je onderneming nu waard? Zijn er manieren om de waarde van je onderneming te optimaliseren? Sta je voor de keuze om je onderneming te verkopen, JAN© helpt je bij de belangrijke zaken die van invloed zijn op jouw keuze.

Geert Hoedjes
Manager Corporate Finance
JAN Accountants & Belastingadviseurs
www.jan.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *