In opdracht van de Hogeschool van Amsterdam, van de minor Marketing Tomorrow hebben de studenten Rosanne Janssens en Beytullah Bulanik een analyse gedaan naar de websites van de genomineerden voor de Sterkste Schakel 2016 van de regio Rijnland.
Het doel van deze analyse is om uiteindelijk de ondernemers te belonen voor goed klantgericht ondernemerschap, het grote belang van een gezond ondernemingsklimaat in de Rijnlandse regio te benadrukken, bekendheid te geven en belangstelling te wekken voor positieve ontwikkelingen in de Rijnlandse economie. Als bijzonder extra’tje wordt er op 11 maart 2016 dus een verkiezing gehouden voor de geanalyseerde websites in het Grand Hotel Huis ter Duin, waar Rosanne en Beytullah de best presterende website bekend zullen maken. De winnende ondernemer zal met een mooie award naar huis gaan.
Onderzoeksmethoden: Usability-onderzoek
De genomineerde websites zijn kritisch beoordeeld op de belangrijkste aspecten, waaronder vindbaarheid, techniek, navigatie, lay-out, bedrijfspresentatie, sociale media-interactie en juridische informatie. Doormiddel van geavanceerde (online) marketing tools bestaat de analyse volledig uit kwalitatieve gegevens. Daarnaast worden de websites consistent beoordeeld aan de hand van een standaard beoordelings-formulier en speciale wegingsfactoren. Voor dit onderzoek zijn o.a. de volgende tools gehanteerd voor de SEO-scores, laadtijden, broken links en domeinnamen.
•Seositecheckup.com
•Tools.pingdom.com
•SIDN
•Websiteseocheck.nl
We vroegen Jesse Weltevreden, lector Online Ondernemen naar de bevindingen.
Zie je een verbetering ten opzichte van de verkiezingen in 2015 en 2104?
“Dat is moeilijk te zeggen, omdat er elk jaar andere bedrijven meedoen. Wel zie je dat meer websites tegenwoordig ook goed zichtbaar zijn op smartphones en tablets. Wat je in het algemeen kunt zeggen, is dat er nog een wereld te winnen valt als het gaat om de online marketingstrategie. En dat is ook wel begrijpelijk. Ondernemers zijn bezig hun bedrijf te runnen en hebben vaak geen tijd en geen verstand van online marketing. Ik hoop dat de websiteverkiezing bedrijven inspireert om er meer aandacht aan te besteden. Dat het wel kan bewijzen de bedrijven in de top-drie. Elk jaar is het spannend en verrassend welke bedrijven dat zijn. De websiteverkiezing is nooit saai.”
Wat doet het Centre for Market Insights?
Bedrijven die hulp willen bij het optimaliseren van hun website en de achterliggende online strategie kunnen aankloppen bij het Centre for Market Insights (CMI). Het centrum, dat in september is opgericht, biedt deelnemers en oud-deelnemers van de Sterkste Schakel een onderzoeksproject aan tegen een speciaal Sterkste Schakel-kortingstarief. Meer informatie ontvangen zij binnenkort per e-mail. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door talentvolle student-consultants onder leiding van ervaren docenten. Meer informatie is te vinden op www.cmihva.nl.