De een is hypernerveus, de ander de rust zelve. Tussen deze twee uitersten varieert de gemoedstoestand van de meer dan veertig genomineerde bedrijven voor klantgerichtheidsprijs de Sterkste Schakel, die zich op donderdag 18 februari in Fletcher Hotel De Witte Raaf in Noordwijk presenteren aan de vijfkoppige jury en aan elkaar.
Ruim vóór half twee druppelen de eerste deelnemers aan de speeddatesessies binnen in De Witte Raaf. Iedereen is op tijd, ook Egbert Ruijgrok van Green Adventures die lachend bekent dat hij per abuis naar het verkeerde Fletcher Hotel elders in Noordwijk was gereden. “Gelukkig was ik op tijd vertrokken.” Om er aan toe te voegen: “Ik doe dit soort dingen niet dagelijks, maar echt voorbereid heb ik het niet. Dat hoeft ook niet, want ik heb mijn verhaal vaker verteld.”
Streng maar rechtvaardig
Niet iedereen denkt er zo over. Paul Kales, eigenaar van Praxis Noordwijk, zegt dat hij zijn speech, die maximaal anderhalve minuut mag duren, diverse keren heeft geoefend met de stopwatch in de hand. Trots laat hij de klok op zijn smartphone zien die gestopt is op 1 minuut 33. “Als ik iets doe, dan doe ik het goed en steek ik er veel energie in. Ik heb net zo lang aan mijn verhaal geschaafd tot ik op anderhalve minuut uitkwam.” En dat is maar goed ook, want jurylid Jan van Woerkom, die belast is met de tijdwaarneming, is streng maar rechtvaardig en zal exact op tijd een einde maken aan elke sessie.
Na een welkomstwoord van Harry de Reus, uitgever van Rijnstreek Business en initiator/organisator van de Sterkste Schakel-verkiezing, en een peptalk van presentator Bob Heeren (“Maak er een feestje van”) neemt de ene helft van de deelnemers plaats achter de tafels, waar de andere helft van de aanwezigen de komende anderhalf uur langskomt om in een-op-een gesprekken van drie minuten te vertellen wat ze doen en hoe ze klantgerichtheid in praktijk brengen. Daarna zijn de rollen omgedraaid en luisteren de sprekers en praten de toehoorders. Een ideale gelegenheid om tientallen potentiële klanten te interesseren voor hun business. Wat opvalt, is dat binnen een mum van tijd veel tafels zijn bezaaid met folders, vlaggetjes, tassen en gadgets.
Bliksembezoek
In de komende drie intensieve uren brengt iedereen ook eenmaal een bliksembezoek aan de jurykamer. Het juryteam bestaat dit jaar uit Irma van Seeters (Grant Thornton), Fred Stroombergen (ook Grant Thornton), Pietia Laarhoven (TeekensKarstens advocaten notarissen), Peter Wolf (Castellum Media en Drukwerk) en jurycoördinator Guus Kil (Bron Drukwerkveredeling). Zij beoordelen de kandidaten op hun passie voor hun vak, de manier van presenteren en de kracht en de originaliteit van de presentatie.
De komende paar uur passeert een breed scala aan presentaties de revue. De Cruijffiaanse uitspraken vliegen de juryleden bij tijd en wijle om de oren. Enkele voorbeelden: ‘Wij verkopen geluksgevoel’, ‘Het woord service slaat nergens op, je moet het gewoon doen’, ‘Onze klanten zijn liefhebbers, wíj zijn hun snoepwinkel’, ‘Eerst dienen, dan bedienen, daarna pas verdienen’ en ‘Wij verkopen geen daken maar daglicht’. Er blijkt zelfs een imitator van premier Rutte in de zaal: ‘Visie? Wij hebben geen visie’.
Broodjes hamburgers
Op allerlei manieren proberen de bedrijven de jury te overtuigen van hun klantgerichtheid. Serge Baauw van Restaurant Hudson (‘Bij ons stap je Amerika binnen’) heeft macarons meegenomen in de vorm van broodjes hamburgers. John van der Zwan en Nico Sloot van De Graaf Automaterialen tonen een deur van een 2-Chevaux. Paul Kales en Peter Mol van Praxis Noordwijk, getooid in rode Praxis-shirts met ‘Wij helpen u graag’, laten een manshoge banner zien. Bas van Bakel van Bar & Bas Meals & Drinks laat de jury met dichtgeknepen neuzen proeven, zodat alle zintuigen worden geprikkeld, wat bij jurycoördinator Guus Kil letterlijk tot tranen in de ogen leidt. En Mikel Wansink van Wansink Elektra & Communicatie, die pleit voor veilige aardlekschakelaars, slaagt erin om de stroom te laten uitvallen tijdens zijn speeddatesessie.
De juryleden hebben het er druk mee, noteren driftig hun scores en reageren wisselend op de presentaties. De ene keer zijn ze met stomheid geslagen, de andere keer roept iemand juichend: ‘Wat een leuke vrouw…!’ en ‘Wat een geweldig verhaal’.
Tunnelvisie
Na afloop zijn de genomineerden het erover eens dat het een nuttige middag was. Desiree Aanhane van Aanhane Bloemenexport: “Contacten met collega-ondernemers voorkomen dat je een tunnelvisie ontwikkelt.” En John van der Zwan en Nico Sloot van De Graaf Automaterialen zeggen: “Wij gaan nog weleens met klanten eten, vandaag hebben we vijf restauranteigenaren gesproken die we nog niet kenden.” Raymond Sleurink van Indisch restaurant Seray Bisoriental stelt: “Ik heb in korte tijd tientallen bedrijven leren kennen, waarvan ik snap waarom ze zijn genomineerd.” En Paul Kales van Praxis Noordwijk zegt: “Ik heb veel enthousiaste reacties gehad. Sessies als deze dragen zeker bij aan onze naamsbekendheid.”
Raymond Sleurink van Restaurant Seray Bisoriental wordt tijdens de nazit in de bar samen met De Graaf Automaterialen tot twee-na-beste ‘speeddater’ uitgeroepen. Praxis Noordwijk wordt tweede. Annelies Batelaan van Batelaan Kunststoffen is de beste van de middag en krijgt als beloning een diner voor twee in De Witte Raaf. Annelies: “We zijn samen met onze medewerkers heel intensief bezig. Daarom ben ik trots dat ik deze prijs heb gekregen. Maar de prijs is voor iedereen van ons bedrijf. Ik ben alleen degene die het voor de bühne heeft gebracht.”
Stap voorwaarts
Het laatste woord is voor jurycoördinator Guus Kil. Hoe beoordeelt hij de sessie van dit jaar? “Sommigen waren zenuwachtig, anderen brachten hun verhaal met verve, maar ik vond het heel geslaagd. Het was leuker en beter dan vorig jaar, met name doordat het tijdschema strakker was. En doordat er voor het eerst ruimte voor vragen was aan het eind van elke presentatie, ontstond er meer interactie met de genomineerden. Zo zet ook de Sterkste Schakel zelf ieder jaar weer een stap voorwaarts.”