Jesse Weltevreden over websiteverkiezing Sterkste Schakel

Voor het derde achtereenvolgende jaar beoordelen marketingstudenten van de Hogeschool van Amsterdam de websites van de deelnemers aan de Sterkste Schakel. Een vooruitblik met Jesse Weltevreden, lector Online Ondernemen. 

Is de opzet van de verkiezing hetzelfde als de voorgaande twee keer?
“Ja, in december en januari beoordelen we weer de websites van alle deelnemers aan de Sterkste Schakel. De criteria die we hanteren, zijn: de manier van presenteren, de lay-out, de vindbaarheid via zoekmachines, de navigatiestructuur, de interactiemogelijkheden (ook met sociale media) en de techniek. Dat soort dingen verandert niet. Tijdens de finaleavond maken we de top-drie bekend. Alle deelnemers ontvangen een rapport met een analyse van hun website en tips ter verbetering.”

Wat is wel nieuw?
“Nieuw is dat we in september van dit jaar een Centre for Market Insights hebben opgericht dat ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf helpt met hun online marketingstrategie. Deze maand gaan de eerste projecten van start, onder andere een scan van de sociale media voor CCV en Beter Bed en een onderzoek naar de vindbaarheid via zoekmachines in opdracht van Boni Supermarkten. Ook de analyse van de websites van de Sterkste Schakel-deelnemers wordt door het Centre for Marketing Insights gedaan. Om dat te vieren, verloten we onder de deelnemers een gratis project waarmee ze hun online strategie kunnen optimaliseren. De top-drie doet niet mee aan de verloting, omdat juist niet-winnaars het meeste baat hebben bij verbetering. Het gratis project is bedoeld als aanmoedigingsprijs en steun in de rug.”

De Hogeschool van Amsterdam beoordeelt voor de derde keer de websites. Zie je een verbetering?
“Dat is moeilijk te zeggen, omdat er elk jaar andere bedrijven meedoen. Wel zie je dat meer websites tegenwoordig ook goed zichtbaar zijn op smartphones en tablets. Wat je in het algemeen kunt zeggen, is dat er nog een wereld te winnen valt als het gaat om de online marketingstrategie. En dat is ook wel begrijpelijk. Ondernemers zijn bezig hun bedrijf te runnen en hebben vaak geen tijd en geen verstand van online marketing. Ik hoop dat de websiteverkiezing bedrijven inspireert om er meer aandacht aan te besteden. Dat het wel kan bewijzen de bedrijven in de top-drie. Elk jaar is het spannend en verrassend welke bedrijven dat zijn. De websiteverkiezing is nooit saai.”

Wat doet het Centre for Market Insights?
Bedrijven die hulp willen bij het optimaliseren van hun website en de achterliggende online strategie kunnen aankloppen bij het Centre for Market Insights (CMI), een onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam. Het centrum, dat in september is opgericht, biedt deelnemers en oud-deelnemers van de Sterkste Schakel een onderzoeksproject aan tegen een speciaal Sterkste Schakel-kortingstarief. Meer informatie ontvangen zij binnenkort per e-mail. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door talentvolle student-consultants onder leiding van ervaren docenten. Meer informatie is te vinden op www.cmihva.nl.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *