Seray BistrOriental: “We koken alleen wat we zelf lekker vinden”

“Mensen blij en gelukkig maken met Indische gerechten van uitstekende kwaliteit, dat is de grote uitdaging voor mij,” zegt Raymond Sleurink, eigenaar van Seray BistrOriental in Hillegom, dat dit najaar zijn vijfjarig jubileum viert. “De gasten moeten lachend de deur uitgaan.”

“Een jaar of zes geleden heb ik besloten mijn passie te volgen: de horeca,” kijkt Raymond Sleurink terug in de tijd. Op dat moment zat hij in het managementteam van een luchtvrachtbedrijf, maar na 35 jaar vond Raymond het tijd voor een carrièreswitch. “Door sommigen werd ik voor gek verklaard, omdat ik in een moeilijke tijd begon, en bovendien op een plek (in Hillegom) waar de mensen niet warm zouden lopen voor een Indisch restaurant. Dit soort restaurants vind je immers alleen in de steden en hun aantal neemt ook nog eens af, wat overigens heel jammer is want de Indische keuken is een onderdeel van de Nederlandse cultuur.”

Olievlek
Raymond bewijst dat een Indisch restaurant in de Bollenstreek wel degelijk bestaansrecht heeft. “De Hillegommers zijn trouwe klanten, die regelmatig terugkomen. Tegelijkertijd is ook de klantenkring uit andere plaatsen als een olievlek uitgebreid. De afgelopen jaren waren, behalve spannend vanwege de behoorlijke investering, ook heel goed. Het is alleen maar bergopwaarts gegaan. Ik ben er trots op dat ik hier nu alweer vijf jaar zit.”

Hoe verklaart Raymond het succes van zijn restaurant? “Dat weet ik niet,” zegt hij bescheiden. “Er is veel positieve mond-tot-mondreclame. Ook op waarderingssites scoren we goed. Ik denk dat het het totaalplaatje is: een restaurant dat piekfijn in orde is, het strakke en moderne interieur waar gasten in alle rust kunnen eten en waar gelegenheid is voor communicatie tussen de keuken en de bezoekers. En natuurlijk het koken volgens oud-Indische recepten van mijn moeder, tante Elly, die ik heb teruggevonden in een kookboek uit 1901.”

Niet over een nacht ijs
Raymond kiest bewust voor een beperkte kaart, zodat hij en zijn medewerkers zich helemaal kunnen toeleggen op specifiek die gerechten. Daarbij gaan zij niet over een nacht ijs. “We koken alleen wat we zelf lekker vinden, waarbij we de ideeën van onze gasten zeer serieus nemen. Door langs de tafels te gaan en te vragen wat beter kan, verbeteren we de samenstelling van de kaart en de rijsttafels doorlopend. En als we een nieuw gerecht hebben, gaan we eerst proeven met de medewerkers. Als zij het lekker vinden, laten we onze vaste gasten proeven en tenslotte ook mijn familie. Pas dan gaat het gerecht op de kaart. Verder werk ik alleen met authentieke producten, bijvoorbeeld vlees van lokale slagers met een eigen mesterij. Ook de koffie en de wijn haal ik bij speciale leveranciers. Dat is een heel gedegen aanpak, maar dat moet ook want men verwacht hier kwaliteit.”

Seray BistrOriental
Van den Endelaan 36
2181 EK Hillegom
T 0252 – 865 765
I www.bistroseray.nl
E [email protected]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *