Sterkste Schakel gaat digitaal

Deelnemers aan de Sterkste Schakel vullen hun formulier met gegevens voor de jury voor het eerst dit jaar digitaal in. Dit zorgt voor een nog objectievere beoordeling en het bespaart de juryleden veel tijd en energie. Een interview met organisator Harry de Reus, jurycoördinator Guus Kil en ontwikkelaar Thom Bokelaar. “Met de digitalisering zetten we weer een stap vooruit.”

“De digitale revolutie gaat ook aan de Sterkste Schakel niet voorbij,” zegt Harry de Reus, uitgever van Rijnstreek Business en organisator van de Sterkste Schakel. “Toen we twaalf jaar geleden begonnen met de Sterkste Schakel, werden de handgeschreven deelnameformulieren nog per fax gestuurd. Vanaf dit jaar – alweer de dertiende keer dat we de Sterkste Schakel organiseren – gaat alles digitaal, waardoor de informatie veel beter gestructureerd wordt.”

Geen handgeschreven formulieren
Deelnemers aan de Sterkste Schakel krijgen een link toegestuurd waarmee ze een digitaal vragenformulier kunnen invullen. Daarop vullen ze hun bedrijfsgegevens in en geven ze hun visie op klantgericht ondernemen. Daarmee komt een einde aan de handgeschreven en soms onvolledig ingevulde formulieren. Tot vorig jaar moesten juryleden hun bevindingen vervolgens zelf in Excel zetten, nu kunnen zij eenvoudig hun oordeel toevoegen aan de digitale formulieren.

“De werkwijze is met een factor tien verbeterd,” zegt Thom Bokelaar over MoreApp, het product dat de papieren formulieren vervangt. “De jury is minder tijd kwijt aan het invullen van gegevens, wat een flinke urenbesparing oplevert. Bovendien neemt de kans op fouten af. En de juryleden hebben de documenten altijd bij zich dankzij de handige app op hun smartphone of tablet, waarin alle informatie over de deelnemers is samengebracht. Dit zorgt voor een objectievere wijze van beoordelen en verhoogt de kwaliteit van de jurering.”

Kladblok
Harry de Reus onderstreept dat de Sterkste Schakel dit jaar dankzij de digitalisering een behoorlijke kwaliteitsslag maakt. “Juryleden die voorheen met een kladblok bij de genomineerden binnenstapten, hebben nu vaak een iPad of een tablet. Daar moet je de werkwijze op aanpassen. Daarom hebben wij Thom Bokelaar – zelf ook jurylid en twee jaar geleden deelnemer aan de Sterkste Schakel – gevraagd om te helpen.” Lachend: “Toen hij zag hoe we werkten, barstte hij nog net niet in huilen uit. Dit is de toekomst en het is ook goed voor de uitstraling van onze klantgerichtheidscompetitie.”

Jurycoördinator Guus Kil knikt instemmend en voegt toe: “De Sterkste Schakel staat al jaren aan de top in de regio. Het is zaak om daar te blijven. Met de digitalisering van de jurering zetten we weer een stap vooruit. Het is ook een inhoudelijke verbeterslag, want tegelijk met de introductie van het digitale formulier hebben we de vraagstelling beknopter gemaakt en vragen over maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid toegevoegd.”

Gerenommeerde partner
Met MoreApp heeft de Sterkste Schakel een gerenommeerde partner in huis. Het bedrijf heeft sinds de start op 1 januari 2013 een reuzenontwikkeling doorgemaakt. Het tien man tellende bedrijf groeit explosief en telt inmiddels zo’n duizend klanten voor wie het de papieren informatiestroom heeft gedigitaliseerd, zoals werkbonnen, invullijsten en incassoformulieren inclusief handige toepassingen.

Zo gebruikt een autoleasemaatschappij MoreApp voor innameformulieren waaraan foto’s van schades worden toegevoegd. En sinds kort is het mogelijk voor bedrijven om eenvoudig een scan van een geldig legitimatiebewijs en een rechtsgeldige handtekening te kunnen toevoegen aan documenten. Recentelijk ontwikkelde MoreApp een digitaal formulier voor KWF Kankerbestrijding waarmee donateurs een machtiging kunnen afgeven. Bij de ontwikkeling van de apps werkt MoreApp samen met softwarebedrijven en consultancybedrijven die specifieke kennis hebben van de markt, bijvoorbeeld van de bouw en de zorg.

Vestiging in Barcelona
Thom Bokelaar, afsluitend: “We krijgen zo’n honderd aanmeldingen per week binnen van bedrijven die op zoek zijn naar mobiele formulieren. Veel van onze klanten zijn internationale bedrijven. Vandaar dat we nu een vestiging in Barcelona gaan openen waarmee we de kansen die we zien in Zuid-Europa en Zuid-Amerika, kunnen waarmaken.”

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *