Ondanks dat het weer nog niet alle dagen mee zit en de temperatuur soms nog wat achterblijft komen ze toch weer te voorschijn, de oldtimers. Allerlei nostalgische exemplaren zijn weer afgestoft en maken regelmatig weer onderdeel uit van het Nederlandse straatbeeld.
En juist in deze tijden waarin het heden voor sommigen al onzeker genoeg is, is er ook het nodige te doen over deze ‘oudjes’ uit het verleden.
In het regeerakkoord van oktober 2012 was aangekondigd dat de fiscaal gunstige regeling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers zou worden geschrapt. Sindsdien zijn er nauwelijks nog oldtimers verkocht en verschillende handelaren in oldtimers zijn inmiddels failliet verklaard. Ook oldtimer-liefhebbend-Nederland was niet te spreken over de afschaffing van de MRB-vrijstelling en liet van zich horen. Onze Staatssecretaris van Financiën, Frans Weekers die overigens zelf ook oldtimer-liefhebber is, is daarom onder druk van de Tweede Kamer met een nieuwe oldtimer regeling gekomen.
De belangrijkste maatregel is het optrekken van de leeftijdsgrens voor MRB-vrijstelling naar 40 jaar (nu nog 25 jaar). Er komt een overgangsregeling voor auto’s op benzine die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar zijn. Voor deze voertuigen geldt een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120, mits er in de maanden december tot en met februari geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg. Voor dieselauto’s en auto’s met een ingebouwde LPG-installatie, jonger dan 40 jaar, geldt geen overgangsregeling en is dus het volle MRB-tarief van toepassing.
Bijzonder detail, als auto’s met een ingebouwde LPG-installatie in originele staat worden hersteld, kan voor deze auto’s de overgangsregeling voor benzineauto’s van toepassing worden. Deze auto’s moeten dus worden teruggebouwd van minder milieubelastende LPG-auto naar de vroegere vervuilende benzineslurpers, al dan niet met loodvervanger. Hoe krijgen we dat nu weer uitgelegd? Gaan we terug naar de oude nostalgische tijden waarin brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot van minder belang waren, of zit hier een diepere gedachte achter. Iets met incasseren van brandstofaccijnzen?
Er is dus flink geschud aan de nostalgie. Eerst wordt aangekondigd de regeling rigoureus af te schaffen, maar uiteindelijk komt er toch een versoepeling. En ‘gelukkig’ weer met een on-uitlegbaar overgangsrecht…
Renger Kok