De temperatuur buiten daalt, veel mensen hebben voor de eerste keer de ruit van de auto schoon gekrabd en wat is dan een leuker onderzoeksonderwerp dan kerstpakketten? Veel werkgevers kiezen voor een “pluim”, een “belevenis” of anderszins leuk presentje dat gemakkelijk te distribueren is. Maar is dat nog fun? Worden er ook nog “echte” kerstpakketten uitgedeeld waarbij je zelf nog moeite moet doen om alles uit een mooie doos te halen? Jazeker! En het “gouden foodpakket” blijkt favoriet.
Kerstpakkettenplaza.nl deed onderzoek naar dit zeer belangrijke onderwerp onder 500 klanten. Onder deze klanten zijn de traditionele kerstpakketten nog steeds populair. Dat lijkt mij logisch als je klant bent van “kerstpakkettenplaza” maar dat terzijde. Uiteraard gebeurt ook bij de traditionele kerstpakketten steeds meer online waarbij de baas een website bezoekt in plaats van het bezoeken van verschillende showrooms. De baas heeft nog meer te doen…
Hoewel deze aanbieder ook moderne vormen van kerstattenties aanbiedt, blijkt dat 76% van de klanten kiest voor een traditioneel kerstpakket. Het bedrijf heeft ook gevraagd welke de belangrijkste factoren zijn bij het bestellen van een kerstpakket. Dat blijken bestelgemak en prijs/kwaliteitsverhouding. In onderzoekstermen noemen we dat een zelf verstopt paasei. Dat is toch mooi dat dit uit het onderzoek komt? Publicitair kadootje voor je eigen toko. Het bedrijf noemt nog een “bijzonder” resultaat: “slechts” twaalf procent vindt prijs de belangrijkste factor bij het kiezen van een kerstpakket. In onderzoekstermen noemen we dat een sociaal wenselijk antwoord: welke baas zal zeggen dat hij kiest op basis van prijs? Je wilt toch niet als Ebenezer Scrooge te boek gaan?
Hoe het ook zij, ik kijk weer uit naar de enveloppe met pluim, belevenis of experience. Maar stiekem mis ik een beetje de ontdekkingstocht door die grote doos.
Jean-Pierre Schreurs is eigenaar van adviesbureau SONDZ. SONDZ geeft marketingadvies op basis van interviews en vragenlijsten via internet (www.sondz.nl). Daarnaast is hij verbonden aan de Hogeschool Leiden (commerciële economie).