Steeds meer bedrijven bieden hun personeelsleden met een auto van de zaak om financiële redenen een beperkte merkkeus. Het lijkt mij dan wel zo prettig als er dan ook iets ‘leuks’ bij zo’n merk te kiezen valt, dat een beetje afwijkt van de massa.
De nieuwe Volkswagen Passat Alltrack is er naar mijn idee zo een als je moet kiezen uit het ‘Pon’assortiment. Een stoere stationwagon met terreincapaciteiten. Handig als je een wintersportfan bent of als je een paardentrailer moet trekken, maar anders vooral fun en veilig. Door de alu-platen aan de onderkant van de voor- en achterzijde en ook die aan de zijkanten geven deze Passat een stoere uitstraling. In het interieur een beetje overdaad aan alu, maar ach, het is in ieder geval niet sober Duits. Over de Passat-kwaliteit als ruime en functionele stationwagon hoef ik het natuurlijk niet te hebben. Het bijzondere is de permanente vierwielaandrijving die de aandrijving op de wielen zodanig doseert dat ze bij nat en glad asfalt optimaal grip houden en je een veilig gevoel geeft. Daarnaast is deze Passat ook voorzien van een terreinprogramma uit de SUV-lijn, waarmee rijden onder extreme omstandig- heden mogelijk wordt gemaakt bij sneeuw en ijs of bemodderde hellingen. Als het je met name om de uitstraling van de Alltrack gaat en je vierwielaandrijving niet echt nodig vindt, dan zijn er ook twee prijsprettiger versies met alleen voorwielaandrijving.