Zakendoen in tijden van ‘corona’? Wij vroegen het genomineerden voor de Sterkste Schakel van 2020 en 2021


Deel dit artikel

Toen ‘corona’ toesloeg leverde Sloos Groep, het bekende Leidse grond-, straat- en rioleringswerk bedrijf, zijn hele voorraad FFP3 mondkapjes in bij het LUMC en de Regionale Ambulancevoorziening Hollands Midden. Het is één voorbeeld van hoe genomineerden voor de Sterkste Schakel van 2021 met ‘corona’ te maken kregen. Hoe zag dat er voor anderen uit?

Heel Nederland schrok zich in maart van dit jaar natuurlijk kapot. De maatregel van de overheid om de hele economie plat te gooien kwam hier en daar hárd aan. Niet het minst onder het MKB. Na die eerste schrik bleek dat die klap op verschillende soorten bedrijven héél verschillende soorten uitwerkingen had.

Voor de Sterkste Schakel betekende het eerst het opschorten van de Grande Finale 2020 die voor vrijdag de 13e (jawel!) gepland stond. Harry de Reus, initiator van de Sterkste Schakel en zelf MKB-er legt uit wat het daarnaast met zijn bedrijf deed: “De uitgeverij kwam knarsend tot stilstand, wij hebben ruim een maand niets te doen gehad. Maar wij hadden ook snel in de gaten dat ‘corona’ lang niet voor iedereen kommer en kwel betekende. Dus konden wij in mei, binnen de ver- standige beperkingen, weer aan de slag.”

Enorme creativiteit onder genomineerden
Waar een wil is, is een weg. Dat geldt sowieso voor ondernemers en al helemaal voor genomineerden van de Sterkste Schakel. Ondernemers die worden genomineerd blinken volgens hun relaties en klanten uit in klantgerichtheid. Onderdeel van die klantgerichtheid is het zoeken naar mogelijkheden om klanten onder álle omstandigheden te kunnen bedienen. Geen wonder dus dat deze corona-crisis heel wat creativiteit oplevert.

Iedereen hield zich onmiddellijk aan de gevraagde afstand van 1,5 meter. Maar hoe doe je dat wanneer je je klanten goed schoeisel aanmeet? Paul Tap van de Beterlopenwinkel in Leiderdorp liet bij alle stoelen schermen plaatsen: “Met een uitsparing voor de voeten. Zo kunnen onze klanten rustig achteroverleunen terwijl wij passen en meten met de schoenen.” Voor het ‘rondje lopen door de zaak’ stelde hij eenrichtingsverkeer in.

Om niet teveel mensen tegelijkertijd in de zaak te hebben stelde Karel de Weger van de Keukenhoek in Katwijk meteen bezoeken op afspraak in. “Dat past prima bij onze manier van werken. Samen met de klant zorgvuldig tijd besteden aan het uitproberen van veel opties in onze design-software.”

Hard gelag in horeca en reisbranche
Andy Schonewille van 2 Rent 4 You kon in april niet anders dan afscheid nemen van enkele personeelsleden. “Dat kwam het hardste aan, natuurlijk. Het duurde tot eind mei voor de vraag naar de grotere partijen weer terugkwam.” Nu kunnen zij opdrachtgevers daar weer mee van dienst zijn. Om tegemoet te komen aan de ‘1,5 meter-regel’ zorgen wij voor afzetlint, extra statafels en extra koelkasten waaruit mensen zichzelf kunnen bedienen. “Wij overleven dit heus wel en weten best dat al onze relaties graag weer snel een feestje vieren.”

In de reisbranche wordt ook hard gewerkt: “Wij staan alleen nog grotendeels in de achteruit’,” zegt Martine van Koert van Pelikaan Reizen Hillegom. Het kantoor maakte bij de Speeddates van genomineerden in februari indruk: zij wonnen de eerste plek met hun pitch. “Op zich is er niets veranderd, wij zijn nog steeds mensen aan het blij maken. Alleen nu met het zorgvuldig verwerken van annuleringen, reisvouchers en adviezen over wat er nog wél mogelijk is.” Echt verre reizen naar andere werelddelen zit er voorlopig nog niet in. “Maar wij hebben de eerste klanten al weer kunnen helpen met mooie pakketreizen naar Griekenland. Die zijn ook blij.”

Zakelijke dienstverlening schakelt een tandje bij
In de zakelijke dienstverlening nemen  genomineerden het beschermen van klanten nóg letterlijker. “Wij zijn meteen de meest kwetsbare ondernemers gaan bellen: detailhandelaren, horeca, evenementenbedrijven,” vertelt Edward van Dijk van NAHV accountants uit Alphen aan den Rijn, “Wij bestudeerden de NOW en TOZO-regelingen en adviseerden hen meteen over subsidies en financieringen.”Buro N11 uit Bodegraven is gespecialiseerd in online dienstverlening. Het bedrijf van Erik Hardick pakte meteen een idee voor de autobranche op: “Wij lanceren een online platform waarmee je bij vele verschillende automerken een proefrit thuisbezorgd kunt krijgen. Daar kun je je als dealer bij aansluiten.”

Niet alle zakelijke dienstverleners moesten extra aan de bak: “Ik zeg altijd maar dat ik goede klanten heb,” legt Peter de Mol van MOL Bedrijf & Financiën uit. “Bij de vorige crisis – in de bouw – hadden wij het lastiger, maar diezelfde bouwbedrijven draaien nu gewoon door en houden ons dus normaal aan het werk. Ik heb zelfs klanten die nieuwe vestigingen overwegen. Er zijn tenslotte ook sectoren waar het juist wel goed gaat.” Daar heeft MOL Bedrijf & Financiën dit keer een ‘mazzeltje’ mee.

‘Half Nederland verbouwt zijn huis’
‘Corona’ betekent uiteindelijk toch voor iedereen hard werk. Om het eigen hoofd boven water te houden, om klanten bij te staan, en soms omdat het tot enorme handel leidt. Dat hebben ze bijvoorbeeld gemerkt in alles wat met woninginrichting en woningverbetering te maken heeft. Wat mensen niet in horeca of vakantie uitgeven wordt in het huis gestopt.

“Het loopt storm bij ons,” zegt Johan van Haasterecht van Solar Energy uit Leiden, “Wij zouden dit jaar makkelijk kunnen verdubbelen, alleen willen wij dat met het oog op onze kwaliteitsstandaarden niet. Daar is begrip voor natuurlijk, maar het kost wel energie om dat netjes uit te leggen.” Ook bij de handel in tuinmeubelen is het goed te merken. “Wij draaien een topjaar,” zegt Emiel van Nieuwkoop, van Horizon Tuinmeubelen in Zoeterwoude, “dat betekent hard werken. Maar wij begrijpen goed dat dit slechts éénmalig is en gaan dus geen gekke dingen doen voor volgend jaar.”

De Sterkste Schakel is een ‘local hero’
Eén van de uitgangspunten van de Sterkste Schakel is het opbouwen van sterke relaties met ondernemers in je omgeving. “Dat maakt je onderneming sterker, omdat je sneller en betrouwbaarder kunt schakelen op veranderende omstandigheden. Dat zien wij nu dus ruimschoots bevestigd,” zegt Harry de Reus.

Ook voor de detailhandel doen velen hun best om handel lokaal te houden. Ko Rusman van Schoonderbeek Elektro in Hillegom merkt dat sterk in zijn winkel. “Maar wij maken al tientallen jaren ons imago van ‘local hero’ ook écht waar. En met die vertrouwde reputatie vinden klanten het extra makkelijk om met hun zaken ‘in de buurt te blijven’.”

Thuis werken is – waar mogelijk – een blijvertje
In maart probeerde half Nederland vanuit huis in te loggen op de server van zijn bedrijf. “Vaak met de laptop waar de kinderen ook al Fortnite op spelen. Dat liep dus niet meteen overal goed.” Stephan Thakoer van Dutchwyse heeft zich de eerste maand van de ‘lockdown’ een slag in de rondte gewerkt: “Connecties leggen, firewalls inrichten, laptops leveren met Wifi-pakketten om mensen zo goed mogelijk thuis te kunnen laten werken.” Het bedrijf is toch al gespecialiseerd in deze diensten en beheert op afstand zo’n 2.000 werkplekken bij opdrachtgevers. “Thuis werken is een blijvertje. Zelfs een bedrijf dat afgelopen januari aangaf écht geen belangstelling voor thuiswerken te hebben, is nu – natuurlijk – helemaal overstag.” Thakoer is blij dat hij met zijn team zoveel klanten kon helpen en grijpt de gelegenheid aan om zijn eigen bedrijf sneller in deze richting te ontwikkelen.

Wat doen wij met ‘de tweede golf’?
“Er komt een tweede golf,” zegt Edvard Hazebroek van Work2Work, “een tweede economische golf, bedoel ik dan. De eerste heeft de bekende bedrijfstakken waar afstand houden moeilijk is al hard getroffen: de reisbranche, catering, horeca. Die klap zal nog wel doorwerken in de bredere economie.” Daar bereiden ze zich bij Work2Work nu al op voor: “Wij staan klaar om opdrachtgevers te helpen om mensen zonder al te veel extra kosten naar ándere banen te begeleiden. Er zijn gelukkig ook bedrijfstakken waar het ineens wel heel goed gaat.”

‘Vertel continu wat je kunt doen om te helpen’
Als er iets is waar vrijwel iedereen het over eens is, dan is dat het belang van goede communicatie: “Er moest, en moet nog steeds, zoveel uitgelegd worden,” besluit Harry de Reus. “Over de manier van werken, over wat er wél mogelijk is en vooral over de manier waarop ondernemers hulp kunnen bieden.”

Ondernemers die nu een stilte laten vallen in hun communicatie lopen het risico dat hun relaties stappen hebben gezet zónder hen. “Je ziet dat genomineerden van de Sterkste Schakel dat goed begrijpen. Zij pakken niet alleen de telefoon, ze maken folders, nieuwsbrieven en campagnes om hun relaties zo goed mogelijk op de hoogte te houden.”

Grande Finale Sterkste Schakel van Rijnland 2020 op 16 oktober
Door snel schakelen van alle partners van de Sterkste Schakel kon voor de Grande Finale 2020 meteen een nieuwe datum worden geregeld. “Op 16 oktober 2020 – zeven maanden ná de oorspronkelijke datum – kunnen wij allemaal terecht in Huis ter Duin. Dan komt er eindelijk een einde aan de spanning voor alle genomineerden.” En voor de leden van de jury: “Want zij moeten hun keuze al sinds het grote juryberaad in februari geheim houden.” De uitslag van de overall-winnaar is bij notaris Antal DeWitte van Verhees Notarissen, veilig opgeborgen. En de Grande Finale Sterkste Schakel van Rijnland 2021? “Die houden wij gewoon in maart 2021.”

Alle genomineerden voor de Sterkste Schakel editie 2020 vindt u HIER

Alle genomineerden voor de Sterkste Schakel editie 20201 vindt u HIER

Leave a Comment