Land Rover Defender


Deel dit artikel

Hoe vernieuw je een model met een iconische status? Tja, dat was een hele uitdaging, maar het is Land Rover gelukt. Een eigentijds model met toch voldoende herkenning met het oermodel zonder de onmiskenbare tekortkomingen. De vijfdeurs P400 is een flinke jongen die zo’n 5 meter lang is en 2 meter hoog. 

En dat laatste is afhankelijk van de stand van de luchtvering die de Defender dichter bij de grond kan brengen of een stuk hoger voor intensief terreinwerk. Hoewel ik dit luxe afgewerkte model van rond de 100.000 euro eerder zie rijden in de P.C.Hooft dan op een Afrikaanse Safari is hij toch echt de koning van de jungle op het gebied van terreinprestaties. Briljant is natuurlijk het Terrain Response-

systeem, waarbij je de ondergrond kiest en de Defender vervolgens zelf de juiste instelling selecteert voor de automaat, differentiëlen, tractioncontrol en de rijhoogte. Maar het fijne van deze nieuwe Defender is dat hij nu ook mooi strak en comfortabel met een prettig stuurgedrag op de A44 ligt richting P.C.Hooft. Het interieur is luxe, maar niet overdadig uitgevoerd, eerder strak, ruim en simplistisch. Handig is dat je als optie een extra stoel voor op de middentunnel kunt bestellen, zeker voor grijs-kentekenversies. De nieuwe 400 pk zes-in-lijn motor heeft een zijdezacht karakter en de achttrapsautomaat doet vloeiend zijn werk. Wat een aanwinst!

John Vroom, autoredacteur

Leave a Comment