De Bosrand Tuincentrum over automatiseringsbedrijf Auton


Deel dit artikel

Vorig jaar vernieuwde De Bosrand de kassasystemen, scanners en kantoorwerkplekken in de vijf tuincentra en groothandels. Automatiseerder Auton was de leverancier. Een vraaggesprek met directielid Jim van Haaster van De Bosrand, verantwoordelijk voor onder andere de ICT en het nieuwe distributiecentrum in Oegstgeest. “Alles werkt zoals het moet werken.” 

Hoe belangrijk zijn de ICT-voorzieningen voor De Bosrand?

Jim van Haaster: “Heel belangrijk. ICT is en blijft een middel en niet het doel, maar feit is dat je niet zonder kunt en er afhankelijk van bent. En dat wordt in de toekomst alleen maar meer. Het bedrijf wordt steeds meer een combinatie van online en offline activiteiten en daarvoor heb je niet alleen hardware nodig maar ook verschillende softwarepakketten, onder andere voor op de winkelvloer, de kassa’s, de distributie en de administratie. Een voorbeeld: we hebben een systeem waarmee we al onze facturen digitaal inboeken en betalen. Op jaarbasis gaat het om 28.000 nota’s, dus dat moet efficiënt gebeuren. En met de retailpakketten rekenen we niet alleen af, maar houden we ook de voorraad bij en zien we welke producten onderweg zijn. Al deze software en de hardware worden door verschillende partijen geleverd, maar het moet wel bij elkaar passen.” 

Wat doet Auton voor jullie?
“Auton is al zo lang als ik weet onze computer- en hardwareleverancier. Vorig jaar hebben we in al onze vestigingen de kassawerkplekken vervangen. Het ging om zo’n zestig nieuwe supercompacte pc’s. Verder hebben we op ongeveer vijftig werkplekken de pc’s, beeldschermen, scanners en printers vervangen. Dit is inclusief mobiele werkplekken met printers die we onder andere gebruiken in ons nieuwe distributiecentrum in Oegstgeest voor het etiketteren en verdelen van de binnenkomende planten, bloemen en andere producten. Auton heeft een aanbieding gedaan voor de hardware en dat is het geworden. In de eerste plaats vanwege de nette en marktconforme prijs maar ook omdat het bedrijf oprecht met je meedenkt. Ze leveren niet zomaar een x-aantal middelen, maar vragen eerst waarvoor we ze willen gebruiken.”     

Heb je ook bij andere bedrijven offertes opgevraagd?
“Ja, doordat we ondertussen veertig jaar bestaan en het bedrijf in die tijd gestaag is gegroeid, worden we regelmatig door andere bedrijven benaderd om een aanbod te doen. Maar het werd dus toch Auton, vanwege het goede voorstel maar ook omdat ze het hele traject van A tot Z verzorgen. Ze leveren niet zomaar een aantal pallets, maar installeren ook alles en laten alles netjes achter. De installatie gebeurde stapsgewijs zodat wij in de tussentijd gewoon konden doordraaien. Dat ging heel goed en als er eens een klein dingetje fout ging, werd dat snel hersteld. Voordeel is ook dat Auton flexibel is. Wanneer de installatiewerkzaamheden net op een voor ons heel druk moment gedaan moesten worden, kon dat ook op een later moment of buiten de openingstijden.”    

Dat zijn de sterke punten van Auton?
“Ja, en wat ik ook goed vind, is dat eigenaar Graham Belet bij dit soort projecten ook zelf langskomt om te kijken of alles goed geregeld is. Ook zien we steeds dezelfde gezichten die weten hoe De Bosrand werkt en in elkaar zit. Dat zorgt voor korte lijnen Wat verder ook fijn is, is dat Auton zelf ICT-middelen op voorraad heeft. Als er een apparaat kapot is, kan dat direct vervangen worden, zodat wij gewoon kunnen doordraaien. En wat tenslotte ook een sterk punt is, is dat Auton ook kennis heeft van de software die we gebruiken. Daardoor is het een goede schakel tussen ons en de softwareleveranciers en werkt de software zoals die moet werken.” 

Tot slot: heb je tips voor Auton hoe het nog beter zou kunnen?
Lachend: “Minder hoge rekeningen.” Dan weer serieus: “Nee, eigenlijk niet. Auton is net als wij een no-nonsensebedrijf dat het niet moeilijker maakt dan het is. Dat werkt prima.”  

Profiel De Bosrand Tuincentrum
De Bosrand heeft tuincentra in Wassenaar, Alphen aan den Rijn, Woerden en Rijsbergen en sinds dit voorjaar ook in Oegstgeest inclusief een gloednieuw distributiecentrum van waaruit de vestigingen worden bevoorraad. De Bosrand heeft daarnaast twee eigen kwekerijen en twee groothandelsvestigingen. 

Sinds de oprichting in 1980 – dit jaar veertig jaar geleden – groeit het bedrijf gestaag door. Het klantenbestand, dat door zo’n 500 medewerkers wordt bediend, bestaat uit particulieren, maar ook hoveniers, kleinere tuincentra, winkels en andere zakelijke klanten kunnen er terecht. De Bosrand heeft een assortiment van ongeveer 60.000 producten. De organisatie is druk met de ontwikkeling van een webshop, die waarschijnlijk medio 2021 wordt gelanceerd. 

Meer informatie:
WWW.TCDEBOSRAND.NL

Contactgegevens Auton
Heerenweg 7  (bedrijventerrein ’t Heen)
2222 AM Katwijk
T 071 403 31 99
E info@auton.nl
I www.auton.nl

Leave a Comment