Afstand nemen


Deel dit artikel

We beginnen inmiddels te wennen aan alle gestelde Coronamaatregelen in ons land. Alleen is wennen misschien niet het juiste woord. Beter is; we beginnen ze zat te worden. Als sociale wezens zijn wij niet gemaakt om ‘afstand te houden’. Onze innerlijke drang naar genegenheid en het maken van contact wordt alsmaar sterker. Ook al mag het nu even niet. 

Maarten van Vliet, Partner bij IM Creative Agency 

Merken en bedrijven ervaren deze situatie net zo. We willen vooruit, maar weten niet waarheen. De toekomst is allesbehalve zeker. Versoepelen de maatregelen in het huidige tempo of komt er een tweede coronagolf dit jaar? Niemand weet het en de cijfers van gisteren bepalen de koers van morgen. Voorlopig zijn we – zo goed en kwaad als het kan – vooral druk met het weer zoveel mogelijk oppakken van de dagelijkse gang van zaken. En de ‘gedwongen’ afstand daarbij te bewaren.

Maar gedwongen afstand nemen kan ook een positief effect hebben. Want wie afstand neemt, krijgt overzicht. Wat (vaak) weer leidt tot nieuwe inzichten. Vergelijk het maar eens met op vakantie gaan. Genietend op een ligbed aan het zwembad komen er nieuwe ideeën in je op. Eenmaal terug op je thuisbasis wil je die ideeën met de volle 100% uitwerken en vormgeven. Zie de Coronacrisis daarom eens als een ‘noodgedwongen’ vakantie.

Uiteraard zijn merken en bedrijven bezig om zich aan te passen aan de huidige situatie. Maar laat je je daarbij leiden door de ‘maatregelen van de dag’ of kijk je verder dan de huidige crisis? Juist in deze tijd moet je je als merk of bedrijf focussen op je toegevoegde waarde en je essentie. Om deze dan vervolgens vanuit de basis sterk te claimen. Hoe kun je je sterker positioneren? Hoe kun je je aanbod of proces verder digitaliseren? En hoe kun je je doelgroep straks beter bereiken? Hoe ga je je acquisitie organiseren? Allerlei vragen, die je in dat proces moet beantwoorden. 

Maar voordat je hieraan toe bent, is het zaak dat je eerst scherp krijgt wie je eigenlijk bent als bedrijf. Wat je doet, welke waarde je toevoegt en waar je in essentie voor staat. Moeilijk? Ja, zondermeer. Zeker omdat je ook de dagelijkse gang van zaken door wilt laten gaan. Neem daarom eens ‘tijdelijk’ afstand van je merk en kijk eens opnieuw naar de grote lijnen. Ik garandeer je, dit leidt vaak tot bezinning, visie en verhelderende insights.

Afstand nemen voelt nu misschien onwennig, raar en onplezierig. Top of Mind Agency IM is gespecialiseerd in het neerzetten, aanpassen en uitbouwen van merken. Met een aantal strategische en creatieve sessies kunnen wij je helpen die ‘afstand’ te nemen. Om van daaruit weer positief naar de toekomst te kijken. 

Hulp nodig?

Stel ons eens geheel vrijblijvend de vragen waarmee je rondloopt. We zijn op 1,5 meter beschikbaar om af te spreken. Een video call of ‘ouderwets’ telefoontje doet ook z’n werk.

Leave a Comment