Wereldprimeur voor RijnlandRoute, zonlicht in tunnel

Deel dit artikel

De RijnlandRoute krijgt een wereldprimeur. De inritten van de tunnel worden verlicht met direct zonlicht met behulp van glasvezel. Transport van zonlicht via glasvezel is niet nieuw, maar wordt door hoofdaannemer Comol5 nu voor het eerst in een tunnel gebruikt.
Het is een duurzame oplossing, omdat de verlichting bij tunnels een energievreter is. Het gebruik van zonlicht via glasvezel kan zorgen tot een reductie van wel 20% van het totale energieverbruik van de tunnel in de RijnlandRoute. In het buitenland wordt deze techniek al toegepast in scholen en kantoren. Helmut Berkhout, contractmanager bij de provincie Zuid-Holland: ‘Deze energiebesparende innovatie past in de duurzaamheidsambitie van de provincie, we zijn er trots op dat we hiermee de wereldwijde primeur hebben.’ De vergunning voor de toepassing aan de tunnelingang aan de A4 zijde is inmiddels verleend.

Hoe werkt het?
Om de ogen van de weggebruiker te laten wennen aan de overgang van licht naar donker, is extra licht nodig bij de ingang van de tunnel. Dat heet de ingangsverlichting. Bovengronds worden de lenzen aangebracht die het licht opvangen en meedraaien met de zon. Via glasvezel wordt het zonlicht de tunnel ingevoerd. De lichten worden als een soort sterrenhemel over het plafond aangebracht. Hoe meer licht er buiten is, hoe meer licht er bij de ingang nodig is.

Leave a Comment