Quirine Kamphuisen, directeur Noordwijk Marketing: “We hebben prachtige verhalen in Noordwijk”


Quirine Kamphuisen (r) en Dorien Kurpershoek.
Deel dit artikel

Quirine Kamphuisen startte in augustus van dit jaar als directeur van Noordwijk Marketing. Tijdens haar honderddagentijd ging de in Brabant geboren directeur in gesprek met Dorien Kurpershoek van Grand Hotel Huis ter Duin over haar eerste maanden in Noordwijk.

Wat is je het meest opgevallen in de nieuwe fusiegemeente Noordwijk?

Quirine Kamphuisen: “Wat me is opgevallen, is dat er heel veel is in Noordwijk: historie, natuur, bollen, aarde, zee, lucht (ruimtevaart) en zelfs vuur (van de vuurtoren). Bovendien tonen metingen aan dat we een gezonde lucht hebben. Ook is aangetoond dat ons zeewater een heilzame werking heeft. Door het samengaan van Noordwijk en Noordwijkerhout is er de angst dat de dorpen hun historie en hun traditie kwijtraken, maar ik zie dat anders: we hebben vier prachtige kernen, Noordwijk aan Zee, Noordwijk Binnen, Noordwijkerhout en De Zilk, met volop aanknopingspunten en prachtige verhalen om de gefuseerde gemeente te promoten.”

Je bent nog maar net begonnen, maar kun je al iets zeggen over hoe Noordwijk zich kan onderscheiden van andere badplaatsen?

“Er zijn meerdere haakjes, maar wat al bekend is, is dat Noordwijk bezig is om de status van kuuroord te krijgen. Gezondheid is hierbij een onderscheidend element. Dat is bijzonder, want er zijn in Nederland maar enkele plaatsen die deze officiële status hebben: Cadzand-Bad, Bad Nieuweschans en Domburg. Inmiddels staan de seinen op groen om deze status exclusief voor Noord- en Zuid-Holland te krijgen. Hiermee kunnen we een nieuwe doelgroep bereiken uit binnen- en buitenland die wat te besteden heeft in onze gemeente.”

Wat deed je voordat je naar Noordwijk Marketing overstapte? 

“Ik heb verschillende banen gehad. Daarin zijn diverse lijnen te ontdekken: ik werkte steeds met mooie merken, ik werkte in teams met professionals en vrijwilligers die met elkaar een stip op de horizon zetten en daar naartoe werkten, en ik werkte met diverse stakeholders. Deze zaken tref ik nu ook weer aan in Noordwijk.” 

“Ik ben begonnen bij Holland Casino als floormanager. Daarna was ik verantwoordelijk voor cliëntenservice en crisisbeheer bij reisorganisatie Thomas Cook. Mijn baan vóór Noordwijk Marketing was bij Make-A-Wish, een internationale goededoelenorganisatie die wensen vervult van ernstig zieke kinderen in vijftig landen. 

Ik heb elf jaar bij Make-A-Wish gewerkt. Make-A-Wish heette destijds in Nederland nog Stichting Doe Een Wens. Door de naamsverandering naar Make-A-Wish en de wat eenzijdige manier van fondsenwerving kwam de organisatie in de rode cijfers. Gelukkig hebben we het schip weten te keren, al waren het wel twee tropenjaren. Samen met het team hebben we de inkomsten weten te verdubbelen, gebouwd aan ons merk en onze naams-bekendheid vergroot.” 

“Tussendoor heb ik een uitstap gemaakt als CEO ad interim naar Make-A-Wish Duitsland in München om een strategische analyse te maken voor die vestiging. Aan de hand daarvan ben ik een jaar later gevraagd om Make-A-Wish Duitsland opnieuw vorm te geven in Frankfurt. Het bijzondere van werken in dit soort organisaties is dat je veel moet doen met relatief weinig middelen. Dat maakt je creatief. Mijn stelregel is daarom: AAA-kwaliteit tegen een goede prijs.”     

Wat zijn de sterke punten van Noordwijk? 

“De diversiteit en veel verschillende doelgroepen. Dat biedt ongelofelijk veel kansen, maar het is tegelijkertijd ook een bedreiging, want van al die elementen moet wel één merk worden gemaakt. De uitdaging is om een overkoepelend, verbindend merk te ontwikkelen dat herkenbaar is voor iedereen: bewoners, ondernemers en mensen van buitenaf, zowel nationaal als internationaal. 

Dit gaan we doen onder leiding van een zeer ervaren en bekwame merkstrateeg. Samen met diverse stakeholders en op basis van onderzoek gaan we op zoek naar onze merkidentiteit. Dat moeten we vervolgens met elkaar waarmaken: bewoners, cultuurbewakers, gemeente, accommodaties, horeca, retail en andere ondernemers. Alleen met elkaar kunnen we het merk Noordwijk nog verder op de kaart zetten. Hoe het merk er precies uit gaat zien, weten we uiteraard nog niet.”

Kun je al concrete zaken noemen die gaan gebeuren?

“Wat al wel concreet is, is dat we voor het VVV-kantoor op zoek gaan naar een nieuwe locatie. Een ander belangrijk punt wordt de samenwerking met steden als Leiden en Amsterdam. Door de verbinding te zoeken, versterk je elkaar, binnen en buiten de gemeente. Een van de activiteiten die we voor 2021 gaan opzetten is een inspirerend wandelevent in de regio langs verschillende bezienswaardigheden. Hopelijk kunnen we al een proefeditie houden in 2020.”

Tot slot: je bent nog maar kort in Noordwijk maar heb je al een favoriete plek in Huis ter Duin?

“Ik ben tot nu toe drie keer in Huis ter Duin geweest. Een van die keren was ik in de Keizerzaal, een prachtige zaal met grote ramen die uitkijken op zee. Het was al donker en in de verte boven het water onweerde het. De bliksem in combinatie met de duisternis, dat was wel heel bijzonder.”  

Grand Hotel Huis ter Duin
Koningin Astrid Boulevard 5
2202 BK Noordwijk
T (071) 361 92 20
I www.huisterduin.com
E info@huisterduin.com

Leave a Comment