‘Aandacht maakt alles mooier’


Deel dit artikel

Wat kunnen potentiële klanten van je bedrijf of merk verwachten als ze klant worden? Vaak kunnen we deze vraag nog wel redelijk beantwoorden. In een uitgebreide alinea dan weliswaar. Maar deze verwachting scherper maken en als een belofte verwoorden naar de potentiële klanten is al een stuk moeilijker. Zeker als dat ook nog eens in weinig woorden moet gebeuren. De zogenaamde slogan, tag-line of pay-off is niet zo gemakkelijk te verzinnen als op voorhand lijkt.

Maar welk doel heeft zo’n pay-off nou precies? Een goede pay-off is dé belofte aan je doelgroep en geeft tegelijkertijd richting aan de organisatie en de eigen medewerkers. Ook helpt het nieuwe medewerkers aan te trekken, want ook zij weten dan precies waar ze elke dag tijdens hun werk aan zullen bijdragen. 

Het is zeker niet gemakkelijk. Het is namelijk de essentie van ‘wat je doet’, ‘waar je naartoe wilt’ en ‘wat je belooft’. En dat in zo min mogelijk woorden.

Wil je je er toch in verdiepen en de uitdaging aangaan om een pay-off voor jouw bedrijf of organisatie te ontwikkelen? Kijk dan eens of je iets hebt aan de volgende regels. En als je al een pay-off hebt, toets hem dan eens.

Zeg wat je doet – Vertel in heldere taal – die de doelgroep begrijpt – wat je als bedrijf of merk doet.

Wees positief – Positiviteit werkt veel beter dan negativiteit of inhoudsloze kreten.

Kort en krachtig – Bewaar wollige verhalen maar tot het personeelsuitje. Zorg dat je snel en krachtig je boodschap kan overbrengen. Bij voorkeur in 3 woorden

Doe een unieke belofte – Omschrijf een uniek aspect van je merk of bedrijf. Kom niet met generieke beloftes die op elk bedrijf of merk kunnen slaan.

Rijm met uw merknaam – Rijm er op los met uw product of merknaam. Dit blijft altijd goed hangen.

Actief en nu – Schrijf altijd in de tegenwoordige tijd en zo activerend mogelijk.

Metaforen, gezegdes en rijm – Het gebruik van metaforen, gezegdes en rijm zorgen ervoor dat de pay-off sneller herhaald kan worden en blijft hangen bij je doelgroep.

Wees tijdloos – Een goede pay-off gaat jaren mee.

Een goede pay-off is verrassend – Verrassende dingen onthouden we beter en delen we sneller. Dubbelzinnigheid en woordgrappen (mits niet te plat natuurlijk) werken goed.

Maak een deuntje – Een deuntje, jingle of ‘soundlogo’ helpt om je herkenbaarheid te vergroten. Liedjes onthouden we sneller dan losse woorden.

En, klopt je huidige pay-off? Of denk je nu, wat hebben wij al die tijd gebruikt? Belangrijker nog: snappen je medewerkers en klanten hem ook? Vraag het eens aan ze! En ga na of je hem nog steeds elke dag waarmaakt. Door erover na te denken, word je je bewuster van wat je belooft. Zoals een groot Zweeds concern ons belooft: ’Aandacht maakt alles mooier’. Wel 4 woorden trouwens. 

Hulp nodig?

Het project voor jonge werkenzoekenden Snel aan de Slag! mag alle aangesloten organisaties een vrijblijvende workshop aanbieden van IM – Creative Agency om te bepalen wie je als merk bent of wil zijn. Voor meer informatie of het plannen van een workshop neem je contact op met Esther Verhaagen (info@weareim.nl of 071-8896358).

Maarten van Vliet, Partner bij IM Creative Agency 

Leave a Comment