Wie ben jij nou eigenlijk?


Deel dit artikel

Staan de sollicitanten en top-talenten bij je in de rij voor een baan? Als dat zo is, kan je deze column beter overslaan. Zo niet, dan loont het om even door te lezen. Recente onderzoeken tonen aan dat 95% van de huidige sollicitanten veel belang hechten aan het imago van hun toekomstige werkgever bij het maken van carrièrekeuzes. En ik hoor jullie nu denken; imago, imago ik ben geen Coca Cola of BN’er. Maar iedere werkgever of organisatie heeft een imago, hoe goed of slecht deze ook is.

Oud-werknemers, werknemers, klanten, leveranciers en relaties hebben allemaal een beeld van jouw organisatie als werkgever. Ongevraagd praten ze daarover met anderen, en zoals jullie wel zullen herkennen. Smeuïge en sappige verhalen met een vaak vrij hoog ‘ohhh’, ‘echt waar’, ‘dat meen je niet’ gehalte doen het natuurlijk het beste. Die negatieve verhalen gaan dus veel sneller en beïnvloeden je werkgevers merk sterker dan de positieve verhalen.

Kan je daar wat tegen doen? Nee, natuurlijk niet. Er voor zorgen dat oud-werknemers geen negatieve verhalen vertellen over je merk, lukt niet. Ok, toegegeven, in de onderwereld hebben ze daar redelijk effectieve middelen voor gevonden. Maar of dat een positieve impact heeft op je werkgevers merk? Ga er maar uit van niet.

Je kan er niets tegen doen, maar je kan er wel wat aan doen. Want de vraag is of jij het ok vindt dat anderen jouw werkgevers merk bepalen. Liever bepaal jij je eigen werkgeversmerk en geef je dit vorm en ontwikkel je het. Toch?

Gemakshalve ga ik er van uit dat je de vorige vraag bevestigend hebt beantwoord. Maar hoe doe je dat? Een werkgeversmerk bouwen is een samenspel van meerdere factoren, die allemaal moeten kloppen. Gedrag en communicatie moet in lijn zijn met elkaar. Het in lijn brengen van deze elementen doe je door een sterke basis neer te zetten; je Merk DNA. Hierin staan keuzes beschreven wie je bent en hoe je je wilt gedragen als merk. Zoals het woord merk DNA al aangeeft, begint dat dicht bij jezelf. Waar hecht je waarde aan als organisatie? Hoe ga je om met personeel? Waar wil je heen? Net zoals dit artikel begint het met de vraag; ‘Wie ben jij nou eigenlijk (als merk)’?

Maarten van Vliet
Partner bij IM Creative Agency

Hulp nodig?
Snel aan de Slag mag alle aangesloten organisaties een vrijblijvende workshop aanbieden van IM Creative Agency om te bepalen wie je als merk bent of wil zijn. Voor meer informatie of het plannen van een workshop neem je contact op met Esther Verhaagen (info@weareim.nl of 071-8896358).

Het is geen project dat je in een weekje afrond. En je kan het zo groot maken als je zelf wil.

Leave a Comment