WeYou en het principe van de solliciklant


Deel dit artikel

Na twintig jaar ‘mensen schuiven’ maakte Nico Houwaard de overstap van de recruitmentbranche naar de hoek van advisering. Hij startte Home4Talent, om organisaties te helpen en te adviseren hoe ze zelf beter personeel kunnen werven zonder de directe tussenkomst van externe werving- en selectiebureaus. Zijn speerpunt: Zorg dat je de leukste werkgever bent.
‘Leuk inspireert, creëert en verbindt.’ Houwaard weet precies wat hij bedoelt met ‘leuk’.

‘Het is een lastig en enorm relatief begrip, want verschillende mensen vinden verschillende dingen leuk’. Wanneer mensen over het woord zelf struikelen dan leg ik uit dat het gaat om aantrekkelijk werkgever zijn. Want dat is wat organisaties nodig hebben: zorgen dat je makkelijk aan nieuwe collega’s komt en dat ze blijven.’ Vanuit deze filosofie startte Home4Talent diverse initiatieven om organisaties te helpen en ondersteunen. Vorig jaar werd gestart met Snel aan de Slag! in de regio’s Haarlem en Haaglanden en vlak voor de zomer werd het WeYou-concept gelanceerd.

WeYou biedt praktische ondersteuning die organisaties uiteindelijk meer sollicitanten oplevert. Over het bouwen van dit merk is Houwaard trots. ‘In vier maanden hebben we dit, in samenwerking met young professionals Marc Schlingmann, Rudolf Casteleijn en Matthijs Blok, gebouwd tot een totaalconcept voor iedere organisatie. ‘We bouwen een goede en mooie werken-bij website, maken mooie en aansprekende content, schrijven de vacatureteksten en ondersteunen de organisaties bij hun wervingsactiviteiten. We ontzorgen op dit vlak de vaak drukke werkgever, wat natuurlijk alles te maken heeft met hun tekort aan personeel’.

Waarom WeYou?
Eigenlijk is het heel logisch. Net zoals je laat zien aan je klant via je corporate website wat je te bieden hebt, laat je via het WeYou-concept zien wat je als aantrekkelijke werkgever te bieden hebt. ‘Veel werkgevers hadden minder personeelstekort gehad, wanneer ze dit principe al veel eerder hadden omarmt’ legt Houwaard uit. ‘Zo druk als een organisatie zich maakt om klanten te krijgen en behouden, zo druk zouden ze zich ook moeten maken om de ‘solliciklant’ te verleiden’. Dit is de essentie waarop het WeYou-concept is gebaseerd en wat de klant terug gaat zien in een eigen werken-bij website.

Wat is onderscheidend voor het WeYou-concept?
‘Eigenlijk bijna alles. Wanneer je bij een webbouwer een website afneemt heb je contact tijdens het bouwproces en na oplevering is de relatie eigenlijk over. Houwaard legt uit: ‘bij WeYou blijft de intensieve relatie ook ná de oplevering van de werken-bij website. Wij zijn wervingsspecialisten en vanuit onze visie en expertise bouwen we de werken-bij website. Maar we doen meer. Na oplevering zijn er drie pakketten. In de twee uitgebreidere pakketten Complete en XL zit ook content (foto, video en teksten). Op deze manier blijft de website actueel en onderhouden door het team van WeYou. Ook kan je met al je vragen, opmerkingen en vacatureteksten dan onbeperkt terecht bij WeYou.’

Voor welke organisaties kan WeYou een oplossing zijn?
‘We hebben WeYou gebouwd voor de echte MKB’er. Veel grote organisaties hebben geld genoeg voor hun ‘Employer Branding’ en richten dit goed in. In het MKB zie je dat organisaties vaak te druk zijn, onbekend met het principe ‘Employer Branding’ of het te duur vinden.’. Houwaard laat de drie optiepakketten zien: ‘Met deze pakketten hebben we voor iedere organisatie een pakket dat aansluit op de behoeften en wensen van de ondernemer. Je kunt het zo bijzonder en luxe maken als je zelf wilt. WeYou ontzorgt je als ondernemer zodat jij bezig kunt zijn met de dingen die je moet doen. Door het maandtarief zijn de kosten uitgesmeerd over het jaar en blijf je verzekerd van de beste hulp van onze wervingsspecialisten, actuele content op je werken-bij website en social media.’

Wat zijn de eerste ervaringen?
‘De eerste ervaringen zijn enorm positief’ verteld Houwaard met enige trots. ‘Inmiddels draaien er een aantal websites die gebouwd zijn door WeYou. De website spreekt de werkzoekende aan, de foto’s, filmpjes en teksten spreken tot de verbeelding en zorgen ervoor dat de werkzoekende enthousiast wordt over de organisatie. Een voorbeeld: een organisatie heeft een lange periode geen sollicitaties ontvangen. Sinds de WeYou werken-bij website, hebben ze meerdere sollicitanten in een korte periode! Dat is ontzettend gaaf om te zien’

Waar hoop je dat WeYou over een jaar staat?
‘Ik hoop dat er steeds meer organisaties gaan zien dat het WeYou-concept ze daadwerkelijk kan helpen met het invullen van vacatures en groei’ filosofeert Houwaard hardop. ‘Het is mooi als we over een jaar bevestigd zien worden waarin wij geloven, en dat ‘de meest aantrekkelijke werkgever zijn’ echt loont. Als wij met het WeYou-concept hier een bijdrage aan hebben kunnen leveren, dan is dat natuurlijk helemaal fantastisch!’

Meer informatie?
WeYou (onderdeel van Home4Talent)
Burgemeester Koomansplein 1
2231 DA Rijnsburg
www.weyou.nl | nico@weyou.nl
085 040 3653 | 06-86601934

Leave a Comment