Verleg de koers van je onderneming


Deel dit artikel

Door alleen te sturen op bezuinigen is er onvoldoende aandacht geweest voor innovatie en commercie en kan je uiteindelijk toch failliet gaan.

In de praktijk ligt de focus bij ondernemen in zwaar weer vaak uitsluitend op het zo snel mogelijk doorvoeren van kostenbesparingen. Dit is wel te begrijpen want het levert immers direct resultaat op. Maar dan wordt voorbij gegaan dat het gevecht om overleving aan de omzetzijde van de winst-en-verliesrekening moet worden gerealiseerd.

De toekomst van de onderneming
Waar het allereerst om gaat, is dat diepgaand wordt nagedacht over het vermogen van de onderneming om betere en onderscheidende waarde te bieden ofwel hoe kan ik meer omzet genereren. Vanzelfsprekend bepaalt de mate van urgentie de te nemen stappen. Als het water aan de lippen staat, is lang nadenken over de langetermijnvisie misschien niet meteen logisch, maar in geen enkele situatie mag worden vergeten dat het bestaansrecht van de onderneming uiteindelijk is gebaseerd op het vermogen om winstgevend te zijn om zodoende de toekomst in te gaan. Klanten dienen juist nu centraal te staan. Het vermogen om meer waarde te creƫren bij klanten is maatgevend of de onderneming op langere termijn zal kunnen blijven voortbestaan.

Verleg de koers van de onderneming
Kostensanering en financiƫle herstructurering zijn dan ook slechts tijdelijke oplossingen. De cruciale zoektocht richt zich op het herwinnen van het vertrouwen, de aanwas van klanten en daarmee het bestaansrecht van de onderneming op langere termijn. Niet meer dan dat. Helaas wordt dit vaak over het hoofd gezien in Bijzonder Beheertrajecten en wordt te veel gefocust op interne aangelegenheden. Neem de tijd voor een grondige analyse, dat is net zo belangrijk als het snel in gang zetten van kostensaneringen. Vaak overleefd het bedrijf het toch niet door alleen te focussen op kostenbesparingen.

Maiko van Dam
Arena Corporate Finance
www.arenafinance.nl

Leave a Comment