Haasnoot Bruggen: “We willen onze diensten aanbieden aan de regio”


Deel dit artikel

Met 200 bruggen per jaar, die hun weg vinden in heel Nederland, doet het familiebedrijf Haasnoot Bruggen zijn naam alle eer aan. Hyuk Brands, schoonzoon van oprichter Jan Piet Haasnoot, wil de aanwezige kennis en ervaring van met name het staalbedrijf graag ook regionaal aanwenden voor het maken van andersoortige constructies. Een interview.

Kun je kort vertellen wat Haasnoot Bruggen voor een bedrijf is?

Hyuk Brands: “We zijn een familiebedrijf dat als werkgever diepgeworteld is in de regio, maar we leveren de bruggen die we maken voornamelijk buiten de eigen regio in het hele land. We werken vooral in opdracht van overheden, met name gemeentes, maar ook van projectontwikkelaars, aannemers en particulieren. In drie fabriekshallen maken we bruggen van diverse soorten materiaal, zoals metaal, hout en composiet. We doen zelf het design en de techniek. Daarmee verzorgen we dus het totale traject tot en met het transport en de plaatsing, maar onze toegevoegde waarde zit hem in het voortraject, de fase van het ontwerpen en het maken van berekeningen waarin we de klant van begin tot eind meenemen.” 

Heb je voorbeelden van bruggen die jullie geleverd hebben?

“Ja genoeg, maar om een voorbeeld te geven: twee maanden geleden hebben we een 170 meter lange brug geleverd aan het Oorlogsmuseum Overloon in Noord-Brabant. Het hele traject, met een doorlooptijd van een jaar, hebben we gedaan. Verder worden onze bruggen met name in openbare ruimtes geplaatst. Van kleine bruggen in parken tot bruggen die toegang bieden naar woonwijken.”

Familiebedrijven hebben hun eigen cultuur. Hoe is dat bij Haasnoot?

“Familiebedrijven kenmerken zich door een hoge mate van betrokkenheid. Bij ons is dat ook zo, niet alleen betrokkenheid van de familie, die de bedrijfsbelangen zorgvuldig afweegt, maar ook van de medewerkers. We willen weten wat er leeft bij hen. Dit vertaalt zich in mooie cijfers. We hebben bijvoorbeeld een ziekteverzuimcijfer van 1,5 procent en de mensen zijn gemiddeld 15,6 jaar bij ons in dienst. Dit is inclusief leerlingen die wij opleiden. Mensen kunnen groeien bij ons. Leerlingen die op hun zestiende jaar starten bij ons zien wij vaak letterlijk en figuurlijk volwassen worden in ons bedrijf.” 

“Begin 2017 zijn we begonnen met zelfsturende teams en een platte organisatie. We willen geen hiërarchie, geen baasjes en geen afstand tussen het kantoor en de werkvloer, maar vertrouwen in elkaar, gelijkwaardigheid en discussie op basis van argumenten. Dat is de basis voor goede samenwerking. We vragen onze mensen welke kansen zij zien en hoe we dit kunnen realiseren. Dat was wel een verandering, want tot een paar jaar geleden waren mensen gewend om alleen opdrachten uit te voeren. Maar het werkt. Er heerst een goede sfeer, we hebben meer werk en een beter contact met onze klanten gekregen.”     

Hoe lang werk je zelf bij Haasnoot Bruggen?

“In ben al vanaf 1991 bij het bedrijf betrokken. In 2016 ben ik algemeen directeur geworden. We leiden het bedrijf vanuit de familie. Mijn vrouw Ingrid Haasnoot is het gezicht van het bedrijf en is veel onderweg naar klanten, Fred Floor is verantwoordelijk voor de techniek en Paul Verbaken is verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding en de processen. 

Met z’n vieren vormen wij het management team. Jan Piet Haasnoot is samen met zijn vader en broer het bedrijf gestart. In 2011 is hij na vijftig jaar met pensioen gegaan maar hij is nog altijd betrokken bij het bedrijf. Hij heeft een adviserende rol en regelmatig gaat hij met de auto het land in naar particuliere klanten.”  

Haasnoot Bruggen bestaat sinds 1962, inmiddels dus een kleine zestig jaar. Wat waren mijlpalen?

“We zaten voordat we naar bedrijventerrein Klei-Oost in Rijnsburg verhuisden, in ’t Heen in Katwijk. We waren toen veel kleiner. Met opvallende gele mappen waarin we onze projecten hadden gebundeld, hebben we onszelf in die tijd op de kaart gezet bij gemeenten. Met deze mappen vol foto’s zijn we op pad gegaan. Een hele praktische werkwijze die goed gewerkt heeft. Als we dat niet hadden gedaan, waren we niet zo hard gegroeid. Soms moet je ook wat geluk hebben.”   

Hoe heeft het bedrijf zich vervolgens verder ontwikkeld?

“Sinds een jaar of drie doen we zelf het ontwerp en de civiele techniek. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan het installeren van sensoren in bruggen. Zo meten we continu het gebruik, de belasting, de slijtage, eventuele uitzetting en hoe de constructie zich houdt. Dit draagt bij aan de veiligheid. Verder is de manier van presenteren belangrijker geworden. De gele mappen van vroeger hebben plaatsgemaakt voor 3D-ontwerpen, zodat de klant kan zien hoe het ontwerp eruitziet dat in de hoofden van onze medewerkers zit. Daarbij maken we gebruik van nieuwe technieken als virtual reality-brillen en augmented reality. We zijn gegroeid, vooral in kennis. Dat blijkt uit het feit dat architecten en ingenieurs naar ons komen voor advies.”  

Welke trends zie je verder?

“Circulair bouwen is belangrijk. Daar proberen we op verschillende manieren invulling aan te geven, bijvoorbeeld in onze materiaalkeuze en de keuze voor onze leveranciers, maar ook door te zoeken naar de herbruikbaarheid van het materiaal aan het einde van de levenscyclus.”

Hoe ziet de toekomst van Haasnoot Bruggen eruit?

“We hebben veel kennis in huis. Dat willen we meer naar buiten brengen. Met name aan ons staalbedrijf willen we meer bekendheid geven. Dit bedrijfsonderdeel kan veel meer dan alleen stalen bruggen bouwen, bijvoorbeeld trappen, hekken en portalen. We hebben de kennis en ook de bijbehorende certificaten op onder andere veiligheidsgebied, want dat luistert nauw bij bruggen. Graag stellen we deze kennis ter beschikking aan onze eigen regio, ook om meer variatie aan te brengen in het werkpakket.”

Tot slot: waar ben je trots op?

“Hoewel we concrete producten maken, ben ik niet zo zeer trots op een bepaald object. Ik ben vooral trots op de creativiteit en vindingrijkheid van onze 45 mensen, maar ook op het doorzettingsvermogen van onze productiemensen, 

die om vijf uur in de morgen door weer en wind gaan naar hun werk. Soms ben ik bang dat we ze overvragen, maar onze medewerkers vinden het werk dat ze doen schitterend en komen steeds met nieuwe dingen. Dat is de basis voor succes.”

Haasnoot Bruggen
Industrieterrein Klei-Oost
De Roysloot 13-15
2231 NZ Rijnsburg
T (071) 402 17 44
I www.haasnootbruggen.nl
E info@haasnootbruggen.nl

Leave a Comment