Toeristen dol op zon, zee, strand, bloemen én cultuurhistorische verhalen in onze streek


Deel dit artikel

Zon, zee, strand en natuurlijk de bloembollenvelden en Keukenhof… En om over de leuke dorpen met ieder hun eigen karakter en sfeer en de vele musea en overige attracties nog maar niet te spreken. Onze regio barst van de toeristische trekpleisters en steeds meer toeristen lijken dat te ontdekken. Is dat ook in de cijfers en beleving van diverse attracties terug te zien? En zo ja, welke trends vallen daarbij op? Wordt er ook geïnnoveerd en wat wordt er aan duurzaam toerisme gedaan? Hoe leuk vinden de toeristen onze streek en waarom? Wij zochten het uit!

Voorjaar 2019. Bloemententoonstelling Keukenhof zet haar deuren weer open. Verbeelden we het ons of worden we vanaf dat moment inderdaad overspoeld met weer meer toeristen? Dat gevoel blijkt te kloppen als we de cijfers van het afgelopen seizoen in het bloemenpark zien. Keukenhof Lisse heeft dit jaar een record aantal bezoekers getrokken. Hoewel het park slechts 8 weken per jaar open is, trok het in totaal 1,5 miljoen bezoekers. “Het park zag daarmee het aantal verkochte kaartjes bijna verdubbelen ten opzichte van het jaar 2013”, weet Hella Radic-Hoogzand van VVV Lisse op te noemen. “Toen meldden zich 800.000 bezoekers aan de poort. Trends daarbij? Minder Chinezen, maar juist weer meer kinderen onder de bezoekers! Ook viel het op dat meer bezoekers ervoor kozen om met het openbaar vervoer te komen.

Goed jaar voor Leiden

2019 is ook een goed jaar voor Leiden, stelt Dorien Broekhof van Leiden Marketing. “Niet alleen heropenen Naturalis en Museum De Lakenhal, ook is 2019 het jaar van Rembrandt & De Gouden Eeuw. Het aantal toeristen neemt toe in de stad, ook internationaal zoals de dichtbijmarkten België en Duitsland, waar wij ook campagnes voeren. Zowel voor de stad als met de regio. Zo zetten Leiden, Wassenaar, Katwijk en Noordwijk een gezamenlijke campagne uit in NordRhein Westfalen en Niedersachsen om de Duitse consument een combinatievakantie van stad en kust aan te kunnen bieden. Deze campagne zit nu in haar derde jaar. In zowel de VVV als in hotelcijfers zien we hieruit groei ontstaan.” 

‘Vroeger stond de collectie centraal, nu vertellen we veel meer het verhaal achter de wetenschappers’ 

Eerder was het Rijksmuseum Boerhaave die na een volledige renovatie en herinrichting heropende. “De grootste innovatie is onze compleet nieuwe inrichting van het museum”, vertelt Amito Haarhuis. “Daarmee zijn we ook uitgeroepen tot European Museum of the Year, de meest prestigieuze prijs in de museumwereld. Het hele museumconcept is veranderd. Vroeger stond de collectie centraal, nu vertellen we veel meer het verhaal achter de wetenschappers. Ook brengen we met meer sfeer, interactieve elementen en animaties het museum tot leven. Deze nieuwe insteek is enorm succesvol en trekt tegelijkertijd een bredere doelgroep aan. Zo krijgen we beduidend meer buitenlands bezoek en gezinnen met kinderen. We zitten met 106.5000 bezoekers nu al op precies dezelfde bezoekersaantallen als een jaar geleden, dus het ziet er naar uit dat we een nieuw bezoekersrecord gaan halen.”  

Dat de toeristen die onze streek bezoeken interesse hebben in het verhaal achter onze streek is wat in andere musea en attracties ook opgemerkt wordt. Zo ook door Peter Vink van Museum de Zwarte Tulp in Lisse. “Onze bezoekers komen voor de wisseltentoonstellingen over kunst gerelateerd aan de bolbloem, maar ook om iets te weten te komen over de bollenteelt in vervlogen tijden en de geschiedenis van de bloembol in de Nederlanden.” Belangrijke cultuurhistorie die gekoesterd en zorgvuldig bewaard moet blijven. “Daarom hebben we plannen om in de toekomst Panorama Tulipland te gaan opstellen in een nieuw museum en daar ook onze huidige collectie in op te nemen. De plannen worden de komende jaren uitgewerkt. Dit alles om toekomstbestendig te worden. Ook oriënteren wij ons om interactieve kunst op te gaan nemen in de collectie zodat jongeren meer worden aangesproken.” 

Steeds meer drukte op het water

Dat het ook op het water steeds drukker wordt, merken ook de bollendorpen beduidend. “Varen is iets wat sterk toeneemt in onze streek”, weet Corine van den Heuvel van Hillegom Marketing. “Vaak gecombineerd met duurzaam vervoer zoals een e-boot.” Ook watersportcentrum en social club Wet & Wild in Alphen aan den Rijn merkt dat het aanzienlijk drukker wordt. Lindy Goedhart licht dit toe: “Opvallend is dat we veel meer aanvragen via mail binnenkrijgen en steeds vaker voor kraamfeesten worden geboekt. Maar ook zien we steeds meer buitenlandse toeristen verschijnen. Daarnaast wordt ons jaarlijkse Beach festival dit jaar groter en drukker dan ooit. Waren er vorig jaar 5000 bezoekers, nu hebben we al 6500 kaarten verkocht!” 

‘Je merkt dat de toeristen de grote steden steeds vaker verruilen voor bezoeken buiten de stad’

Sowieso gaat het goed in het Alphense want ook Avifauna en Archeon zien de komende jaren al een stijging in de bezoekersaantallen. “Hoewel we eigenlijk nog midden in het seizoen zitten en het nog alle kanten uit kan”, aldus Charlotte Moen van Avifauna, “zijn we tot nu toe zeker niet ontevreden. Nu nog hopen op een paar weken mooi weer en heel veel bezoekers.” Ook Jack Veldman van Archeon is tevreden. “De bezoekersaantallen groeien enorm. Natuurlijk hebben we met dat enorm warme weer en regen minder bezoekers dan andere dagen, maar over het algemeen zien we wel groei. Wat vooral opvalt daarin, is de enorme groei van het aantal bezoeken van museumjaarkaarthouders, dat is met tientallen procenten gestegen. Ook het buitenlands toerisme is toegenomen. Je merkt dat de toeristen de grote steden steeds vaker verruilen voor bezoeken buiten de stad.”    

Nieuwe B&B’s en georganiseerde photoshoots

Precies wat in de Bollenstreek ook ervaren wordt. “De piek ligt in de tijd van de Keukenhof, echter dit jaar ervaren we meer dan ooit dat ook buiten deze piek de nodige toeristen zijn”, somt Van den heuvel op. “Ook touroperators hebben meer oog voor onze streek. Dat is ook in de cijfers van de verschillende Bed & Breakfast in onze streek terug te zien. Haar collega van VVV Lisse vult dit aan: “De aantrekkingskracht van het Nationaal Icoon – de tulp – speelt daarin natuurlijk de hoofdrol. De toenemende belangstelling zorgt ook voor steeds meer initiatieven die inspelen op die enorme interesse, zoals pluktuinen, heli- en Dakotavluchten over de Bollenstreek, de Bollenboot (Hillegom) en gps-tours. Er openen steeds vaker nieuwe B & B’s midden tussen de velden en er zijn goed georganiseerde photoshoots in de tulpen- en dahliavelden.”

Maar dat is het allang niet meer alleen. “Ook nadat de bollen zijn uitgebloeid zijn we aantrekkelijk en steeds aantrekkelijker voor bezoekers uit het buitenland”, aldus Van den Heuvel. “Zo zien we dat er veel gefietst en gewandeld wordt door de streek, dat is merkbaar in buitengebieden, fietsverhuur en bij restaurants. Je merkt dat de grote verscheidenheid van wat de streek te bieden heeft – strand, duinen, water, bollen, bloemen – veel mensen aanspreekt. Attracties die het goed doen? Dan zijn onder meer Castlefest en andere events op Keukenhof, pluktuinen, festivals en wandelroutes.” En wat te denken van permanente ruimtevaarttentoonstelling Space Expo in Noordwijk? Met 13000 bezoekers tot nu toe kan Maarten Esselink nu al terugkijken op een succesvol seizoen. “Dat zijn er 4500 meer dan vorig jaar!” 

Ook meer online bezoekers 

Logisch dan ook dat juist die verscheidenheid een grote diversiteit aan publiek aantrekt. Iets wat ook Marco van der Lingen van het online informatieplatform Bollenstreek.nl merkt. “We zien een sterke stijging van het aantal mensen dat online informatie opzoekt over de activiteiten in en rondom de Bollenstreek. 

Zo zagen we tot nu stijging van een 123,7 procent stijging van unieke bezoekers en 725.000 bezochte pagina’s. Opvallend is dat de grootste groei bereikt wordt door bezoekers uit Duitsland (365%), België (549%), United States (30,6%), Frankrijk (188,5%) en het Verenigd Koninkrijk (357,6%). Van den Heuvel weet daar nog aan toe te voegen: “Ook zien we een toename van jongeren omdat de bereikbaarheid van en naar Amsterdam per trein en de prijs/kwaliteit van een kamer bij een B&B en hotel als positief wordt ervaren. Ook fietsers lijken van steeds verder te komen door het gebruik van de e-bike.”

Leave a Comment