Pelikaan Reizen Hillegom knokt voor haar plekje én haar klanten

Lef hebben ze zeker. En passie. Dat hebben de dames van Pelikaan Reizen in Hillegom inmiddels wel bewezen. Want toen Globe Reisburo  in 2013 ook onverwachts in het faillissement van OAD Reizen werd meegesleurd, besloten ze niet af te wachten. Ze namen het heft in eigen hand, knokten om als team door te kunnen en benaderden daarvoor het familiebedrijf Pelikaan Reizen. Een ongebruikelijke, maar inmiddels zeer succesvol gebleken beslissing.

GENOMINEERD VOOR DE STERKSTE SCHAKEL 2020

Een bijzonder hecht team zijn ze. Maar de meeste collega’s werken dan ook al jarenlang samen. “We zijn begonnen als reisbureau voor de Rabobank”, begint Sandra Vermolen uit te leggen. “Daar hebben we 18 jaar gewerkt toen het overgenomen werd door OAD en het een Globe  Reisburo werd. Zo hebben we 10 jaar gedraaid, totdat we ineens het bericht kregen dat OAD failliet was en wij daarin meegezogen werden. Dat was echt een klap voor ons.” Haar collega Wanda van den Berg vult haar aan: “Dat zagen we totaal niet aankomen, en mochten meteen niets meer. We werden afgesloten, spullen werden meegenomen en we mochten alleen nog maar bestaande klanten te woord staan.”

Als team uit elkaar gehaald

Terwijl er achter de schermen druk gepraat werd over een overname door D-Reizen, werd het de meiden duidelijk dat hun team dan uit elkaar zou vallen. “We werden allemaal overgeplaatst naar andere filialen buiten Hillegom. Dit terwijl we met elkaar juist een goed team waren en het erg naar ons zin hadden.” Door het goede contact met ondernemer John Goverde van Pelikaan Reizen besloten ze de stoute schoenen aan te trekken. “We hebben hem gewoon opgebeld met de vraag of hij niet een reisbureau in Hillegom zou willen openen.” ‘Schrijf maar een plan’, was zijn reactie daarop. En dus begonnen de meiden te schrijven.

Ze wisten John Goverde te overtuigen en per 1 december 2013 was het zover: Pelikaan Reizen Hillegom was een feit. “Maar hoe moesten mensen dat toch weten? Ze hadden immers een nieuwe naam én een nieuwe locatie. Dus hebben ze twee weken lang 15000 flyers zelf rondgebracht hier in de regio. En dat werkte, want toen ze 14 december open huis hadden, was het superdruk en werd het team overladen met cadeaus.” Een fijne bevestiging dat ze de goede keuze hebben gemaakt. Wat ook in de cijfers is terug te zien. “Vanaf het begin af aan zijn ze succesvol geweest. Zo waren ze in 2015 beste reiswinkel van Zuid-Holland en 2018 was een topjaar ”

Door de bomen het bos niet meer zien

En dan nu deze nominatie. Wat verklaart hun succes? “Dat we ons kunnen inleven in de wensen van de klant. We sturen ze niet met een kluitje in het riet, maar denken mee, raden soms iets af of stellen iets anders voor. Overal halen we het beste vandaan en maken zo het pakketje voor de klant”, vindt Wanda. “Ook zien mensen door de bomen het bos niet meer op internet en hebben ze behoefte aan advies”, voegt Sandra daaraan toe. “Maar internet zegt niets terug als je vragen hebt. Wij wel; we denken mee, vragen door, waarschuwen als dat nodig is, delen onze eigen reiservaringen en regelen van alles als ze dat willen. Nou ja, alles. Alleen alles waar we zelf achterstaan, omdat we het beste voor onze klant willen. Want de klant staat bij Pelikaan Reizen Hillegom centraal!”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *