Helder communiceren


Deel dit artikel

Tegen de tijd dat u dit leest is het voorjaar al voor het grootste deel gepasseerd, de typisch drukke weken in de Bollenstreek liggen achter ons en de zomer staat voor de deur. De kans is groot dat u een tijd hebt gehad met uitdagingen. Een uitdaging die dit jaar door meerdere kwekers gezamenlijk is opgepakt is het beschermen van de bollenvelden. In deze regio weten we dat het niet gaat om wat we zien (de bloemen), maar juist om wat we niet zien (de bollen). Bij toeristen is dat heel anders. Sterker nog: sommigen denken dat de velden speciaal voor hen zijn aangelegd. Logisch dat ze zich dan ook niet zo druk maken om de bollen, terwijl uw aandacht vooral daar naartoe uitgaat.

Bovenstaande laat zien dat er een wereld van verschil kan zijn tussen de verwachtingen van de ‘buitenwereld’ en uw doel. En uit deze verwachtingskloof volgen bedreigingen: toeristen houden geen rekening met de bollen omdat ze denken dat die bloemen speciaal voor hen zijn. Om deze kloof te dichten is het belangrijk om helder te communiceren, in eerste instantie naar de buitenwereld, maar zeker ook binnen uw bedrijf.

Ongeveer een jaar geleden hebben wij onze huisstijl een opfrisbeurt gegeven. Daarbij hebben we gekozen voor drie woorden die kenmerkend moeten zijn voor onze dienstverlening: Fris. Scherp. Helder. Dat schept verwachtingen en om daaraan te voldoen was het nodig om zaken anders aan te pakken. Het vraagt ook om heldere communicatie naar de klant toe. Als wij niet duidelijk zijn in onze boodschap, kan dat leiden tot ver-keerde verwachtingen bij de klant.

Onrealistische verwachtingen kunnen (ook) wij niet halen. Net als de kwekers gaat onze aandacht vooral uit naar wat u niet ziet. Uiteindelijk leidt dat tot een product, de jaarrekening, en ons advies daarbij. Dat ziet de klant en hopelijk is dat fris, scherp en helder!

PETER DE BOER
Accountant Administratieconsulent
Driebergen Accountants
www.driebergenaccountants.nl

Leave a Comment