Wat is jouw favoriete kleur?


Group of a happy Business People standing together and looking at the camera. Isolated on white background. [url=http://www.istockphoto.com/search/lightbox/9786622][img]http://dl.dropbox.com/u/40117171/business.jpg[/img][/url]
Deel dit artikel

De lente komt er aan en dat is, zeker in de bollenstreek, goed te zien. De bollenvelden tonen hun pracht: blauwe druifjes, gele narcissen, paarse hyacinten en tulpen in alle mogelijke kleuren. Een lust voor het oog.

Kleuren worden ook gebruikt om mensen te typeren. Elke kleur mensentype is te karakteriseren door bepaalde eigenschappen. Als je inzicht hebt in welk type jij bent en welk type degene met wie je te maken hebt, dan is dat erg handig. Je weet wat hun sterke (en zwakke) eigenschappen en hun drijfveren zijn, en kan daardoor beter met hen communiceren. 

Stel je bent rood. Die kleur staat voor een ondernemend mens, die houdt van snelle actie. Niet te veel details, kijken waar er voordeel te behalen is. Als je als ‘rooie’ op zoek gaat naar een nieuwe auto, kijk je of je hem mooi vindt, of die lekker rijdt en wat die kost. Als dat klopt, is de beslissing snel genomen: kopen maar! Tref je een verkoper die je overlaadt met details, dan is de kans groot dat je afhaakt en gaat de deal niet door.

Een blauw mens neemt zijn beslissingen heel anders: die kijkt en vergelijkt, onderzoekt de details (wat is het verbruik, welke alternatieven zijn er in dezelfde prijsklasse) en maakt daarna weloverwogen zijn keuze. Die moet je juist veel informatie verstrekken. 

Ben je geel, dan is creativiteit één van je sterke eigenschappen. Goed in het zien van kansen  en het bedenken van allerlei plannen. Is het geraamte voor een nieuw idee opgezet, dan is de drive er vaak uit bij een geel persoon: de uitwerking met alle details laat hij graag aan een ander over.

Zoek je een echte teamplayer, dan ga je voor groen. Die heeft oog voor de mensen om hem heen en bewaakt de sfeer. 

Elk type heeft zo zijn eigen kwaliteiten. Het is handig als je die van jouw medewerkers kent. Dan kun je de juiste man op de juiste plek zetten. Het uitvoeren van een kleurenanalyse of drijfverentest binnen het team kan veel verheldering geven en zorgt ervoor dat mensen snappen waarom anderen anders reageren dan zijzelf.  Je kunt de ander aanspreken op zijn drijfveren en dat voorkomt dat je een blauwtje loopt.

Op een rooskleurige samenwerking.

Peter de Boer
Accountant Administratieconsulent
Driebergen Accountants, Rijnsburg
www.driebergenaccountants.nl

Leave a Comment