Waarom rijdt hij in die ouwe bak? Het ging toch goed met zijn zaak?

Deel dit artikel

Heldere regels
Nu de regels voor iedereen redelijk helder zijn, standaard 22% bijtelling over de catalogusprijs, behalve bij elektrisch 4% over de eerste € 50.000 en 22% over het restant, was er voorgaand jaar een run op dure elektrische auto’s. Toen was de bijtelling namelijk nog 4% over de gehele aanschafprijs. Een beetje Tesla kost toch al gauw een ton. Dit jaar zul je zien dat de vraag naar de Hyundai Kona’s en Kia Niro’s zal toenemen, omdat de aanschafprijs hiervan onder de € 50.000 ligt.

Een rekenvoorbeeld. De aanschafprijs van een geheel elektrische auto bedraagt € 50.000 incl. BTW en BPM. 4% bijtelling betekent dat er € 2.000 (€ 50.000 x 4%) bij het salaris wordt opgeteld en hierover belasting moet worden betaald. In feite komt dit dus neer op een lager salaris van ca. € 1.000 op jaarbasis. Voor dezelfde auto, maar dan niet elektrisch moet € 11.000 (€50.000 x 22%) worden bijgeteld, oftewel ca. € 5.500 per jaar. Een substantieel verschil van € 3.500 op jaarbasis, zo’n € 300 netto per maand. Daar kun je toch een hoop leuke dingen voor doen!

Interessante uitzonderingen
Maar is er dan geen uitzondering voor al dit bijtellingsgeweld? Jazeker. Deze is er natuurlijk in de vorm van de auto (bijna) alleen zakelijk rijden, oftewel maximaal 500 kilometer per jaar in privé. In de praktijk kom ik dit echter zeer weinig tegen, omdat dit bijna onhaalbaar is. Er moet dan ook een sluitende kilometeradministratie worden bijgehouden. Daarnaast zul je dan waarschijnlijk privé ook een auto moeten hebben, hetgeen ook (netto) geld kost. 

Er is echter nog een gunstige regeling voor auto’s ouder dan 15 jaar die op de zaak staan. Deze moeten, in het geval van privé gebruik, worden bijgeteld voor 35% van de economische waarde. Als de auto wordt aangeschaft op moment van gebruik, dan is deze waarde natuurlijk makkelijk te bepalen (de koopprijs), anders kun je de auto laten taxeren. Een auto kost bijvoorbeeld € 8.000, de oorspronkelijke cataloguswaarde bedroeg € 120.000. De bijtelling komt hiermee op € 2.800 (€ 8.000 x 35%), oftewel € 1.400 aan belasting per jaar. De auto mag dan privé gewoon worden gereden. Alle kosten komen ten laste van het bedrijf. In de praktijk wordt hier vaak gekozen voor luxe oude auto’s.

N.B. Let trouwens nog wel even op de jaarlijkse correctie van het BTW privé gebruik. Deze houdt namelijk geen rekening met de economische waarde! Tevens zijn woon/werk kilometer voor de omzetbelasting privé kilometers. Soms is het dus voordelig (en makkelijk) om van de auto helemaal geen BTW af te trekken. Dit is maatwerk.

Oude auto’s hebben natuurlijk ook nadelen. Denk hierbij aan het oplopende onderhoud, maar tegenwoordig kom je met sommige oude auto’s bepaalde steden niet meer in. Hier moet je uiteraard rekening mee houden bij de aanschaf. Als je je dus een keer afvraagt waarom iemand in zo’n oude auto rijdt. Wellicht dus om fiscale redenen. Misschien is het gewoon een liefhebber of gaat het toch niet zo goed met de onderneming?  

BAS VAN DER MEIJ
Partner
ABIN Accountants en Adviseurs
www.abin.nl

Leave a Comment