‘Van 0 naar 100 in 10 tellen’


Deel dit artikel

Voor de al dan niet klimaatgemotiveerde 4% zakelijke bijtellingsrijders blijft bij de keus van een nieuwe zakelijke elektrische auto de vraag relevant: Hoe ver kom ik er mee met een volle accu? En terecht, want vaak valt dit in de praktijk tegen.

Nissan komt dan ook deze zomer met een zwaardere 62W motor in de Leaf, waarmee de gemiddelde actieradius vergroot wordt. Een aantal maanden geleden heeft Nissan de Leaf overigens vernieuwd. Hij oogt strakker met eigentijdse lijnen  en heel trendy is de contrasterende kleur van het dak dat doorloopt over de achterste raamstijl en een deel van de bagageklep. Het interieur ziet er eveneens eigentijds uit met een heldere ergonomische plaatsing van de bedieningsknoppen. 

Opvallend is natuurlijk het multimediasysteem waarmee je op allerlei manieren je actieradius en het stroomverbruik in de gaten kunt houden. De zit achter het stuur is redelijk hoog. Achterin is het ook goed zitten en de bagageruimte is praktisch qua indeling en heeft een inhoud van 435 liter. 

Wat ik het leuke van elektrische auto’s vind is dat je er zo lekker mee kan wegscheuren bij stoplichten, want een elektrische motor geeft gelijk het maximum koppel en zo sprint je van 0 tot 100 in minder dan 10 tellen. Wel is het even wennen als je het gaspedaal los laat, want dan remt de Leaf gelijk fors af om volledig tot stilstand te komen.

John Vroom, autoredacteur

Leave a Comment