Ga er eens bij staan!


Deel dit artikel

Je hoort er tegenwoordig eigenlijk niet zo veel meer over, maar ruim 15 jaar geleden kon je geen krant of tijdschrift openslaan zonder tegen waarschuwingen aan te lopen over de gevaren van RSI. En toch is deze typisch moderne aandoening zeker niet verdwenen. Integendeel zelfs…

Repetitive Strain Injury
Repetitive Strain Injury is de vergaarbak voor alle klachten die het gevolg zijn van herhaaldelijk en gedurende lange tijd uitvoeren van steeds weer dezelfde beweging, die vaak klein is en op zich weinig inspanning lijkt te vergen. Maar dat is slechts schijn, want het kan tot flinke klachten leiden aan bijvoorbeeld de bovenrug, ellebogen, polsen, nek- en schoudergebied, armen, handen en vingers. De pijn kan verschillende vormen aannemen, maar een veelgehoorde klacht is een stekende en/of zeurende pijn. Maar ook stijfheid, tintelingen, verkramping en zelfs verkleuring van de huid en zwellingen komen regelmatig voor.

RSI komt in veel beroepsgroepen voor, maar heel bekend is natuurlijk de muisarm die we vaak tegenkomen bij computerwerkers die veel beeldschermwerk doen in combinatie met het gebruik van de muis en weinig andere lichaamsbeweging. Maar daar blijft het niet bij; ook bij kappers, inpakkers, slagers, musici en vooral echoscopisten komt deze aandoening relatief vaker voor. In totaal zou het in Nederland gaan om 3,2 miljoen werkenden die op een of andere manier last hebben van RSI-klachten. Een enorm aantal, want dat betekent dat twee van de vijf werkende mensen in ons land dit soort klachten heeft en het is daarmee de meeste gemelde beroepsziekte!
Maar met werk-gerelateerde RSI-klachten zijn we er nog niet; wat dacht je van met name de hedendaagse jeugd die erg veel tijd doorbrengt op de mobiele telefoon en daar een zogenoemde sms-duim of Whats-App vinger aan overhoudt? Misschien een welvaarts-aandoening, maar daarom niet minder vervelend.

Beginnend of chronisch
Gelukkig hoeft RSI niet altijd iets blijvends te zijn. Wie in een vroeg stadium de klachten herkent en erkent door er een bezoek aan de huisarts of bedrijfsarts aan te verbinden, kan met wat simpele aanpassingen vaak al flink resultaat boeken en voorkomen dat beginnende klachten uitmonden in een chronische RSI. En meestal is minder stress, voldoende rust en een betere (werk)houding al genoeg. Dus neem regelmatig pauzes en probeer het werk afwisselender te maken en kijk of er verbeteringen mogelijk zijn qua houding en/of werkplek. Doe je bijvoorbeeld veel zittend (computer)werk en begint dat echt z’n tol te eisen laat dan eens onderzoeken of je bureau, stoel en de plaats van je computer met toetsenbord, scherm en muis wel optimaal zijn afgestemd op jouw specifieke persoonlijke lichaamsvormen.

Zo zijn er voor laptops en tablets bijvoorbeeld speciale standaards beschikbaar waar je het apparaat op kunt zetten en zo op een betere werkhoogte kunt gebruiken. Houd daarbij je hoofd tijdens het werken altijd zo veel mogelijk rechtop en buig dus niet voorover. Zorg ook dat je armen en polsen goed kunnen steunen op de armleuningen en verander regelmatig van houding. Uiteraard is daarbij de kwaliteit en afmetingen van je bureaustoel vanzelfsprekend heel belangrijk.

Bureau
En wat dacht je van de afmetingen en hoogte van je bureau? Wellicht is het een idee eens na te denken over een zit sta bureau? Deze kun je niet alleen op de perfecte hoogte afstellen als je zittend werkt, maar als je ‘m een paar keer per dag op sta-hoogte brengt en dus regelmatig een tijdje staand werkt, ontlast dit vele spieren wat heel heilzaam kan zijn voor (beginnende) RSI.

Nee, RSI is verre van uitgebannen uit onze samenleving. Sterker nog: het aantal mensen met dit soort klachten lijkt alleen maar toe te nemen. Gelukkig is er vandaag de dag wel volop erkenning van de vaak toch wat vage klachten en zijn er vele richtlijnen en hulpmiddelen die kunnen bijdragen aan een RSI-loos (werk)leven. Het is echter uiteindelijk grotendeels aan jezelf wat je daar mee doet.

Leave a Comment