AR is on fire!

De laatste campagne van Burger King laat zien dat Augmented Reality hot is. Met behulp van AR kan je advertising van concurrerende fastfoodketens in vlammen laten opgaan in ruil voor een gratis Whopper. Hoe vet is dat?! AR is al wat jaartjes booming, maar lijkt nu echt de headlines te halen. Maar goed… Wat kan je er nu zelf mee? En moet je het ook willen?

Met AR leg je via een smartphone of tablet een virtuele contentlaag over de werkelijke omgeving. Het principe is simpel: je scant een fysiek object met je device en AR brengt de extra content live tot leven op het scherm. In de game-industrie wordt AR al langere tijd toegepast. Denk maar aan het wereldwijde succes van games als Pokémon Go. Dichter bij huis zien we vooral supermarktketens aan de slag met deze technologie, vooral ter verrijking van de klassieke spaaracties. Maar hoe zit het met marketeers en ondernemers? Zien zij ook de mogelijkheden en de toegevoegde waarde van AR in hun content marketing?

Het “gimmickeffect”
Zoals elke nieuwe technologie was AR in het begin enkel weggelegd voor ‘the happy few’. Grote merken met ruime budgetten kunnen vrij experimenteren en innoveren. Inmiddels is de techniek toegankelijker én betaalbaarder geworden. Dit geeft de massa nu ook de kans om gebruik te maken van AR, hoewel AR nog lang geen mainstream is. 

Vooral bedrijven maken er de blits mee. Zij passen het slim toe om mensen te verrassen en op een leuke manier aandacht te vragen voor een product of dienst. Ook wordt er verdieping en verrijking mee gecreëerd voor veel offline promotiemiddelen. Erg interessant dus voor ondernemers en marketeers, want met AR heb je een extra tool in de marketingmix om onderscheidend vermogen te creëren.

Content is én blijft king
Naast de attentiewaarde dat AR oplevert, zal je toch ook écht waarde moeten bieden. Want AR kan wel leuk zijn als gimmick, maar als de spanning en beleving vervolgens ontbreekt, zal het geen effect hebben. Wat je toepassing met AR ook is – een beurswand tot leven laten komen, een directe klik naar de webshop vanuit een magazine of een 3D-projectie van je product in de verkoopbrochure –  het succes valt of staat bij de juiste toepassing van de mogelijkheden van AR in de content marketingstrategie. Vraag je daarom altijd af welke rol AR moet of gaat spelen in de klantreis van je onderneming en wat wil je er precies mee bereiken? 

Niet of maar wat doen met AR?
Wat wil je dat de extra magische contentlaag op je scherm doet met je doelgroep? “Ja, extra omzet genereren natuurlijk”, denk je waarschijnlijk. Maar converteren, begint met inspireren. En AR biedt nu juist die mogelijkheden. Met AR kan je een extra contactmoment toevoegen in de klantreis. Als het je lukt dit moment onvergetelijk te maken, dan kan de reis naar conversie vele malen soepeler verlopen. 

Een voorbeeld: Je ziet een advertentie van een prachtige sportauto. Een AR-sticker roept je op om je mobiel te pakken en de advertentie te ‘scannen’. Na dit gedaan te hebben, kom je direct op de webpagina van de dealer. Hier is de auto uitgebreid te bekijken en kan je een proefrit aanvragen. Spannender wordt het niet…

Stel je daarom nu eens dezelfde advertentie voor, maar dat je na het scannen direct een brullende V8-motor hoort. Dat ronkende geluid, de emoties die loskomen, de adrenaline die door je lichaam wordt gepompt… de auto komt echt tot leven. Daarvan gaat jouw hart toch ook sneller kloppen?! Het enige dat je dus zou moeten doen, is een snufje beleving toevoegen, je fantasie de vrije loop laten en de content gewoon een beetje leuk maken. Dan wordt AR pas echt waardevol voor je product én je merk. Of zoals de legendarische Ogilvy ooit zei: “You can’t bore people into buying your product.”

In #SoSocial geeft Nermin, co-founder van Red Niños – Social Agency, zijn kijk op de wereld van social en content-marketing.

Instagram: @holaredninos
Kanaalpark 140 Leiden
redninos.nl

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *