Hoe staat het met de goede voornemens?

Het jaar 2019 is al weer twee maanden oud. Vaak wordt het jaar gestart met het stellen van doelen, zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak. Blue Monday blijkt voor goede doelen op het persoonlijk vlak cruciaal te zijn.

Het voornemen om minder te drinken is gesneuveld bij het eerste feestje van het jaar en vanwege het gure weer is er van meer op de fiets naar het werk niets terecht gekomen.

Hoe zit het met de gestelde doelen op zakelijk gebied? Zijn er al stappen gezet om die te behalen of liggen ze vergeten in een hoekje van je geheugen? In beide gevallen is er goed nieuws: het jaar is nog lang! Er is nog volop tijd om je doelen voor het eind van het jaar te bereiken. Dat mag geen vrijbrief zijn om achterover te blijven leunen. Laat het een motivatie zijn om, als je nog niets gedaan hebt, niet te wanhopen en het plan maar helemaal te laten varen. 

Het beste uitgangspunt om doelen te bereiken is om ze SMART te maken. De afkorting staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Hiermee geef je invulling aan wat je wanneer wilt bereiken. Stel je doel realistisch, zodat je niet gefrustreerd raakt omdat het onbereikbaar is. En is bij het bereiken van het doel een deel van de organisatie nodig, zorg dan voor draagvlak bij dat deel krijgt.

Een voorbeeld van een SMART doelstelling is: dit jaar wil ik 5 nieuwe klanten binnenhalen die me minimaal € 5.000 omzet opleveren. Nog een laatste tip: vraag iemand om als waakhond op te treden. Laat hij je periodiek aan je jasje trekken én met je sparren om verder te komen. Is SMART heilig? Dat dan weer niet. De beroemde toespraak I have a dream van Martin Luther King was allesbehalve SMART, maar wél in inspirerend.

Peter de Boer
Accountant Administratieconsulent
Driebergen Accountants, Rijnsburg
www.driebergenaccountants.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *