“Wij zijn niet social, wij zijn #SuperSocial”


Deel dit artikel

Begin dit jaar startten mboRijnland en Rijnstreek Business met ‘Snel aan de Slag!’: een project dat ervoor moet zorgen dat schoolverlaters een baan vinden bij werkgevers uit de regio. Social agency Red Niños van mede-eigenaar Nermin Hulic werd dit najaar gevraagd om het platform ‘Snel aan de Slag!’ en de doelgroep dichter elkaar te brengen. Een interview.

Wat hebben jullie precies gedaan?
Nermin Hulic: “Het ‘Snel aan de Slag!’-platform bestaat uit een vacaturesite en een magazine. De vraag was: hoe vergroten wij de bekendheid van het platform en hoe krijgen we meer jongeren naar dat platform? Op dat platform presenteren bedrijven zich met hun vacatures. De insteek is dat de werkgevers zichzelf presenteren als de leukste werkgevers uit de regio. De lifestyle die bij de bedrijfscultuur hoort, wordt steeds belangrijker bij het oriënteren op een werkgever. Verder staat er nuttige informatie op ‘‘Snel aan de Slag!’ voor schoolverlaters die op zoek zijn naar een baan. 

Wij van Red Niños zijn gevraagd om het platform bekend te maken onder de beoogde doelgroep en het platform verder te laten groeien. Daar hebben we een strategie op losgelaten, conform onze werkwijze waarbij we altijd eerst een plan maken voordat we creatief aan de slag gaan. Onze content en campagnes dragen altijd bij aan het behalen van de gestelde bedrijfsdoelen. Als bedrijf moet je er beter van worden. We kozen voor Instagram als primair kanaal om de doelgroep te bereiken, te binden en te activeren. Daar zitten immers de jongeren van tussen de 16 en 23 jaar waarop de potentiële werkgevers zich richten. Secundair zetten wij Facebook in als extra kanaal om bezoek naar het platform te stimuleren.”

Hoe ziet de Instagram-campagne er concreet uit?
“Er was al veel content, die op de site en in het magazine staat. Hoewel Red Niños normaal gesproken de content volledig zelf produceert, konden wij in dit geval de bestaande content gebruiken en volgens onze contentstrategie bewerken en gelaagd verspreiden. Kortom: we moesten de content geschikt maken voor Facebook, Instagram en voor social advertising. 

We hebben op basis hiervan mooie video’s, gifjes en afbeeldingen met een hoge fun-factor gemaakt voor Instagram en Instagram Stories. Zo hebben we leuke edits gemaakt van de bestaande video’s met de medewerkers van bedrijven uit de regio die meedoen aan ‘Snel aan de Slag!’. In de filmpjes vertellen jonge medewerkers waarom hun bedrijf zo leuk is om voor te werken. De verhalen van de medewerkers zijn authentiek en geloofwaardig. Op deze manier proberen we nieuwe medewerkers in de bedrijven geïnteresseerd te krijgen. Wij geloven veel meer in het laten zien dat je leuk bent, dan te vertellen dat je leuk bent. Hierbij kiezen wij vaak voor dynamische content zoals video’s en gifjes omdat we weten dat dit tot 85 procent meer bereik en tot 35 procent meer engagement oplevert. Engagement is de hoeveelheid mensen die iets doen met je content zoals liken, delen of reageren. Meer engagement zorgt voor meer organisch (onbetaald) bereik, waardoor je dus meer mensen kunt bereiken met minder advertentiebudget.”

Zijn er al concrete resultaten bekend van de ‘Snel aan de Slag!’-campagne?
“Vooropgesteld: Instagram is niet een soort tovermiddel waarmee alle wensen meteen uitkomen. Als je Instagram goed inzet, creëer je een betrokken community die je volgt op basis van relevantie. Dit kost, zoals alle goede dingen, wel wat tijd. Wij zijn net begonnen en nog veel tekort bezig om al resultaten te kunnen presenteren. Maar de eerste cijfers zijn veelbelovend. Zo zie je dat relatief veel mensen die de content bekijken deze delen met anderen. Ze doen er dus daadwerkelijk iets mee en dat is belangrijker dan dat het alleen weer- gegeven wordt op een tijdlijn. Zo vergroot je het bereik. Daarnaast zijn wij in staat geweest om de kern van de doelgroep de content te laten zien. Concreet betekent dit dat we uitsluitend de relevante mensen bereiken met zowel de content als met advertising. Daarnaast groeit het platform gestaag en weten we de fans te boeien en te binden op basis van fun én relevantie.”

Wat doen jullie verder?
“We bedenken campagnes in opdracht van klanten voor social media-kanalen als Instagram LinkedIn, Facebook en Twitter. Wij denken mee, creëren content, beheren het kanaal en de community voor de klant en zetten het optimaal weg in de advertising. Fantastische content gaat pas echt geweldig presteren als je het goed weet te verspreiden. Hier komt de meerwaarde van onze kennis over social advertising, waarvoor we trouwens ook Facebook- gecertificeerd zijn, echt goed naar boven. We bestaan inmiddels drie jaar als zelfstandig bureau. We hebben tien medewerkers en werken daarnaast met een flexibele schil van freelancers. We hebben uiteenlopende opdrachtgevers, variërend van landelijke telecomproviders, musea, theaters, retail, fashion en winkels tot restaurants om de hoek.”

Waarom zijn jullie #SuperSocial?
“Wij volgen de ontwikkelingen in de sociale media op de voet en zitten er bovenop. Wij zijn daarom in staat om de nieuwe ontwikkelingen direct door te vertalen in de social-strategie van onze klanten. Dit stelt onze klanten in staat om altijd volgens de nieuwste mogelijkheden met hun fans te communiceren en daarmee ook een betere concurrentiepositie te verwerven. 

Het streven is om content te maken die presteert; waar bezoekers van sociale media daadwerkelijk iets mee doen. Het mooie van deze media is dat je dat allemaal kunt meten dankzij de data die wij kunnen oproepen en duiden. Met name het laatste is belangrijk; wat doe je met de data die je verzamelt en hoe pas je de social-strategie daar vervolgens op aan? Dit allemaal maakt dat wij social media-marketing naar een hoger niveau kunnen tillen. Niet zomaar social dus maar #SuperSocial!

Wat kunnen bedrijven met sociale media?
“Je kunt sociale media op verschillende manieren gebruiken. Dit is bij de meeste bedrijven inmiddels wel bekend. In de eerste plaats om bekendheid te creëren en gebruikers naar bijvoorbeeld een website te leiden. Zo zorg je voor informatieuitwisseling en binding. Een stap verder is dat je mensen verleidt om iets te gaan doen, bijvoorbeeld informatie aanvragen, een verzekering afsluiten, een reis boeken of een product kopen. In essentie is social media-marketing een ‘strijd om de tijdlijn’. Mensen scrollen er doorheen zonder echt te kijken en dat wordt de komende jaren alleen maar erger. 

Ons doel is om mensen eventjes te laten stoppen met scrollen door ze te verrassen. Zo creëren wij impact en verleiden we de fans om meer over het bedrijf of product te weten te komen. Weet je de aandacht te trekken, dan kun je ze meer vertellen. Zo niet, dan verdwijnt jouw content met zoveel andere berichten ongezien van de tijdlijn. Wij zijn heel hands-on en resultaatgedreven waarbij alles van A tot Z moet kloppen. Zo krijgen we de beoogde doelgroep in beweging.”  

Tot slot: wat vind je zelf een geslaagde social-campagne?
“We doen heel veel leuke dingen. Maar wat echt leuk was, was een campagne op Facebook voor Naturalis, waar de bekende T.rex (Trix) vanwege de verbouwing van het museum op reis ging naar Barcelona. Om mensen te bewegen nog snel een bezoek te brengen aan de tentoonstelling, hadden we een campagne bedacht waarbij bezoekers een afscheidsknuffel konden geven aan de dinosaurus. We hebben toen onder andere een video gemaakt waarin Trix voor het station in Leiden probeerde om mensen een knuffel te geven. Alleen het maken van het filmpje met een levensechte T.rex trok al heel veel bekijks.”

Red Niños
Kanaalpark 140
2321 JV Leiden
T (071) 889 63 58
E hola@redninos.nl
I www.redninos.nl

Leave a Comment