Genomineerd voor De Sterkste Schakel 2019: Brood- en Banketbakkerij Tersteeg


Deel dit artikel

“De grootste uitdaging is het de klanten altijd zo makkelijk mogelijk maken.” Robbert Tersteeg denkt na over de op- en uitbouw van zijn zaak. “Voor mijn zaak betekende dat de afgelopen tien jaar eerst zorgen dat wij daar zitten waar de consument ook is. Wij zijn in die tijd gegroeid van één zaak in Noorden naar vestigingen in Nieuwkoop, Kamerik, Wilnis, Ter Aar en Langeraar. Allemaal goede locaties in het hart van het dorp.”

De groei is mogelijk gemaakt door de vestiging van de bakkerij in een grote, aparte bedrijfsruimte in Woerdense Verlaat. “De bakkerij in Noorden was in 2008 echt aan vernieuwing toe en mijn zus was net begonnen met onze tweede vestiging in Kamerik. In dat jaar kwam ik voor het familiebedrijf werken en ik heb mij er hard voor gemaakt om de bakkerij te verhuizen en uit te breiden. Met drie in plaats van twee ovens en met veel meer ruimte voor het maken van banket kregen wij zo de ruimte om te groeien. Vanuit Woerdense Verlaat kunnen wij met gemak genoeg produceren voor de vestigingen die erbij kwamen.”

Klanten bedienen
“Wij konden in de afgelopen jaren winkels overnemen van bakkers die stopten. Zo bieden wij de bestaande clientèle continuïteit. Met ruim honderd jaar ervaring zijn wij natuurlijk een echte ambachtelijke bakker en kunnen wij in iedere winkel dezelfde kwaliteit leveren.” Om ervoor te zorgen dat de klanten vervolgens blíjven komen zet Tersteeg in op vriendelijkheid en klantgerichtheid van het personeel. “De klant staat bij ons centraal. Wij hebben ruim veertig medewerkers en die komen uit de dorpen waar wij gevestigd zijn. Men kent elkaar. En als er iets is weet de klant mij te vinden. Dan reageer ik op iedere opmerking of suggestie.”

Veel van die klanten kunnen Tersteeg zelfs ’s avonds nog mailen of appen met een wens voor de volgende dag. “Normaal gesproken lukt dat altijd wel. Wij hebben een grote bakkerij en wij maken (bijna) al onze producten zelf. Samen met de expertise van onze medewerkers is dit onze kracht, en kunnen wij aan de meest uiteenlopende vragen van de klant voldoen.”

Turfjes en breekbroodjes
Speciaal voor de horeca maakt de bakkerij de broodjes voor naast je bord. “Van hen krijgen wij veel vragen naar nieuwe varianten. En wanneer zij – meestal in de zomer – hun menukaarten wisselen, dan probeer ik ze voor te zijn met suggesties.” Het is niet het enige product waar de bakkers van Tersteeg mee variëren. “Iedere maand presenteren wij een nieuwe cake met een smaak die bij het seizoen past of die wij leuk vonden om te proberen. En wij hebben voor de klanten elke week een proeverij van een nieuw of bestaand product. Wij halen het beleg voor onze broodjes bij boerderijen en ambachtelijke ondernemers uit de buurt.” En wat is dan een ‘Turfje’? “Dat is een cake – met eigen recept – die wij hebben bedacht als eerbetoon aan het beroemdste historische product van het plassengebied.”

Zijn er grenzen aan de groei?
“Voorlopig niet. Wij hebben genoeg mensen kunnen vinden om bij ons te werken, hoewel bakkers moeilijk te krijgen zijn. En wij houden onze oren en ogen open voor nog meer winkellocaties in de buurt. Maar daarnaast zie ik vooral groei bij horeca en instellingen.”

Leave a Comment