Genomineerd voor De Sterkste Schakel 2019: Detcars


Deel dit artikel

Detmar Zwart runt een universeel garagebedrijf voor onderhoud en reparaties aan personenwagens en de kleinere bedrijfsautos. Zijn bedrijf is aangesloten bij de Nationale Autopas en lid van het samenwerkingsverband Autoprofijt. Zijn monteurs zijn goed opgeleid en kunnen alle moderne technieken aan. Niet zo boeiend? Mis! Want bedrijven als Detcars houden de hele markt voor reparatie en onderhoud transparant. Hoe dan?

De vraag was: wie zijn je klanten? Waarom kiest de ene gebruiker voor een merkgarage en de ander voor het universele bedrijf? “Je zou denken dat het met prijs te maken heeft,” zegt Zwart, “maar dat is helemaal niet zo. Als je er goed over nadenkt komt dat vaak op de laatste plaats. Om te beginnen moet je natuurlijk het vertrouwen van de klant hebben. Een reparatie moet dus duurzaam zijn en je moet doen – en in rekening brengen – wat je beloofd hebt. Wij zijn dus net zo gebrand op technische kwaliteit als wie dan ook.” Maar daar omheen draait het vooral om service. “En om het idee dat je net iets meer je best doet dan een ander. Dat doen wij dus.”

Het échte werk
“Sinds twee jaar hebben wij hier vijf bruggen staan. Dat is een flinke investering. Toch heb ik liever daar mijn geld aan uitgegeven dan aan ‘de toeters en de bellen’. Met vijf bruggen kun je eens een auto op een brug laten staan zolang je wacht op een onderdeel. Dat scheelt zoveel tijd dat wij beter kunnen doorwerken. En meer geconcentreerd, omdat wij meer bezig zijn met het echte werk, dan met heen en weer rijden van auto’s.”

Eerlijke prijs
Klanten komen uit de Bollenstreek en van verder weg. “Omdat ze van ons gehoord hebben. Ik hoop dat mensen van ons vinden dat wij prettig in de omgang zijn. Dat lijkt mij de beste reclame die je kunt hebben. Wij brengen normale prijzen in rekening voor onderdelen die doen wat ze moeten doen. Bij ons krijg je dus vooraf een eerlijke prijs voor hetgeen er moet gebeuren.”

Multichip, waterstof en occasions
“Er is markt voor occasions. Onze klanten vragen er naar.” Wanneer je je werk als reparatie- en onderhoudsbedrijf goed doet, dan groeit langzamerhand de vraag naar occasions. “Mensen betrekken ons daar graag bij. Met het vertrouwen dat wij opgebouwd hebben mogen ze erop rekenen dat wij hen goed helpen bij selectie en aankoop van een nieuwe auto.”
Zwart is zeker van plan de verkoop van occasions aan zijn bedrijfsvoering toe te voegen. En er ligt nog meer groei in het verschiet. “Dit jaar beginnen wij met de verkoop van Multichip, een goed werkende oplossing voor iedereen die door middel van aanpassingen aan de software van zijn auto de prestaties wil verbeteren.” Voor het onderhoudswerk overweegt Zwart te investeren in het gebruiken van waterstof om motoren schoon te maken. Pas als Zwart tevreden is over de dienstverlening aan zijn klanten zal hij overwegen zijn bedrijfspand te verfraaien. Wedden dat-ie voor die tijd weer iets nieuws voor zijn klanten heeft?

Detcars
Marconistraat 33, Hillegom
T 0252 531 736
E info@detcars.nl
W www.detcars.nl

Leave a Comment