Fietsen


Deel dit artikel

Vandaag was een bijzondere dag: ik ben op de fiets naar mijn werk geweest. Ik denk dat dit de afgelopen tien jaar misschien twee keer is gebeurd. Bijzonder dus. En dat beviel eigenlijk wel! Het was ook wel heel mooi weer. Ik vroeg me zelfs even af of ik eigenlijk wel een auto nodig had. Het zou toch best wat schelen zo zonder bijtelling…

Ik rij een plug-in-hybride auto uit 2015. Strak op 31 december 2015 op kenteken gezet. En toen dus nog 7% bijtelling. Als hij een dag later op kenteken was gezet had ik 15% moeten bijtellen. En nog een jaar verder zelfs 22%. Voor dezelfde auto! Gelukkig heeft de overheid besloten dat we teruggaan naar twee percentages: 4% en 22%. Heel eenvoudig. Maar het duurt nog even voordat we zover zijn. De bijtelling is de afgelopen jaren echt een studie op zich geworden. Want niet alleen voor mijn auto gelden verschillende bijtellingsregels.

Zo vroeg een klant met een Tesla Model S uit 2012 laatst aan mij wat zij met de auto moest doen omdat de 60 maanden termijn voorbij was. Gedurende de eerste 60 maanden van het leven van deze Tesla Model S kreeg de berijder een korting van 100% op het reguliere bijtellingspercentage: geen bijtelling dus. Volgens de theorie vervalt deze korting na 60 maanden en dient het reguliere percentage op dat moment te worden bijgeteld. In 2012 was dat 25%. Simpel. Of toch niet? Want welk moment wordt eigenlijk bedoeld? Is dat nu? Indien dat zo is zou het 4% moeten zijn. Of hou ik dan onterecht geen rekening met de overgangsregeling? Die is er ook nog: De overgangsregeling is uitsluitend gekoppeld aan de auto, niet aan de eigenaar en/of de berijder van de auto. Bij eerdere overgangsregelingen was wel van belang dat de auto dezelfde eigenaar en/of berijder hield. Dat speelt dus ook nog een rol!

Afhankelijk van de datum van eerste tenaamstelling, soort brandstof, uitstoot en berijder zouden er momenteel 16 (!) verschillende bijtellingstarieven kunnen gelden. Het is dus echt wel van belang om goed na te denken over welke regeling van toepassing is. Of je kan lekker gaan fietsen…

René Moerland
Partner
ABIN accountants en adviseurs
www.abin.nl

Leave a Comment