Uitreiking eerste exemplaar schoolverlatersgids ‘Snel aan de Slag!’


Uitgever Harry de Reus (Rijnstreek Business) overhandigt het eerste exemplaar van Snel aan de Slag! aan Otto Jelsma, voorzitter raad van bestuur mboRijnland.
Deel dit artikel

Net na de diploma uitreikingen aan de ‘laatstejaars’ van mboRijnland reikt Harry de Reus, uitgever van het zakenblad Rijnstreek Business, het eerste exemplaar uit van ‘Snel aan de Slag!’ aan de voorzitter van het college van bestuur van mboRijnland. De gids is speciaal gemaakt voor vers-gediplomeerden die willen weten wáár ze met hun vaardigheden terecht kunnen. En ook heel concreet. Want de bedrijven die erin vermeld staan tonen hun échte vacatures. En op www.snelaandeslag.info blijven zij hun vacature-aanbod verversen.

Tekst: Hans van Dalen, Van Dalen communicatie, Leiden

Voor Otto Jelsma is ‘Snel aan de Slag!’ een schot voor open doel. “Onze gediplomeerden leren op allerlei manieren, met stages en leer-werken, bedrijven kennen. Veel omdat ze al lang weten in welke richting ze het zoeken, maar net zo vaak willen ze nog wat verder zoeken. Onze docenten en SLB-ers (studie loopbaan begeleiders; red.) helpen daarbij. Maar dat bedrijven zich zo direct aan gediplomeerden presenteren is een fijne aanvulling.”

“Onze middelbare beroeps opleidingen léven van de contacten met ondernemers in het midden en klein bedrijf. Wij vinden het fijn wanneer ze plekken voor stagiairs, BBL-ers en schoolverlaters hebben. Wij vinden het nóg fijner wanneer ze – meer of minder intensief – helpen onze opleidingen nog beter te maken.” Wij werken er dan ook hard aan om deze contacten met het bedrijfsleven in stand te houden en uit te breiden.

Hotels van Oranje blij met pilot
“Wij zijn vandaag niet voor niets juist bij Hotels van Oranje,” vervolgt Jelsma, “Zij hebben dit voorjaar twee van onze klassen uit de Horeca opleiding ieder zes weken direct laten meedraaien in het bedrijf. Daarmee krijgen scholieren een goede kennismaking en het leidt bij ons weer tot ‘reuring’ op school. Want al die kinderen komen daar met uitgesproken ervaringen van terug.”

Voor Hotels van Oranje was de pilot zo geslaagd dat zij er volgend jaar nóg een klas bij willen hebben. “Wij zijn een bedrijf met ruim 300 medewerkers”, zegt HR manager Saskia Breuls, “met een goede verdeling over diverse afdelingen kunnen we zorgen voor prima begeleiding. Daar willen wij volgend jaar best nóg een klas, maar dan vanuit de opleiding Facilitair, bij hebben.” Voor Hotels van Oranje is dit een prima manier om veel belangstellende bijna-gediplomeerden aan het vak te laten snuffelen. “Dat viel trouwens nog mee: het was voor ons ook leuk om te zien hoeveel de gemotiveerde studenten al beheersten van het vak. Chapeau voor mboRijnland.”

Goed betaald, boeiend, uitdagend . . . leuk?
Nico Houwaard weet alles van personeelswerving. Hij werd speciaal door Rijnstreek Business bij het project betrokken om MKB ondernemers te helpen. Steeds meer ondernemers begrijpen dat de organisatie ‘aantrekkelijk’ of ‘leuk’ dient te zijn om de interesse van een schoolverlater of een sollicitant te wekken. Wanneer een ondernemer als aantrekkelijke of leuk bekend staat, dan heeft ze een sterke voorsprong op de concurrent. Dat is niet meer de ‘klassieke manier van werven’ maar ‘next level recruitment’ zoals Home4talent dit noemt. Dit is precies waarbij Home4talent een organisatie bij helpt.
Nou is ‘leuk’ een nogal ongrijpbaar begrip. Maar daar heeft Houwaard zorgvuldig onderzoek naar gedaan. “Wij hebben onderzocht wat een werkgever aantrekkelijk maakt. Je ziet dan dat ‘zachte’ aspecten als betrokkenheid, interne communicatie, gezelligheid en vooral beleving véél belangrijker zijn dan salaris of faciliteiten. De ‘leukste’ werkgever voor kandidaten heeft dat niet alleen op orde, maar weet dat ook nog eens goed te vertellen. Wij helpen ze met deze ontwikkeling naar nóg leuker, een mooie plek om dit te laten zien is dan – bijvoorbeeld – bij ‘Snel aan de Slag!’.”

Snel aan de Slag! ‘is here to stay’
“Zoals altijd draait het om het bij elkaar brengen van vraag en aanbod.” Harry de Reus nam afgelopen december het initiatief voor ‘Snel aan de Slag!’. “Voor Rijnstreek Business en de Sterkste Schakel spreek ik het hele jaar door ondernemers. Die zijn altijd op zoek naar mensen die goed bij hun bedrijf passen. En nu de economie flink draait is die vraag alleen maar groter geworden. Tegelijkertijd bieden net gediplomeerde scholieren zichzelf graag aan bij bedrijven. Maar hóe maak je de match? Daar wil ik met het initiatief ‘Snel aan de Slag!’ bij helpen.”
“De kop is er af met de eerste uitgave en met de introductie van de site. Samen met onze partners Home4Talent, Whyce en natuurlijk mboRijnland is www.snelaandeslag.info dé stek waar bijna-gediplomeerden altijd terecht kunnen. Want de deelnemende bedrijven blijven hier hun starters-vacatures publiceren. Als je de leukste mensen wilt vinden of de leukste bedrijven zoekt, moet je hier dus zijn.”

Deelnemen aan ‘Snel aan de Slag!’?
Bent u een leuke werkgever en wilt u als bedrijf opgenomen worden op de website www.snelaandeslag.info en vermeld worden in de gids? Neem dan contact op met De Reus media, Johan van der Meij. U kunt hem bereiken op telefoonnummer 071-4080557 of via info@rijnstreekbusiness.nl.

Leave a Comment