Het AVG-virus

De een was hier al ruim twee jaar van op de hoogte en de ander weet nog steeds niet wat het is: de AVG. Sinds vrijdag 25 mei 2018 beschermt de EU de privacy van al haar burgers middels de AVG-wetgeving. Op zich een fijne gedachte, maar voor elke organisatie is het een voltreffer tussen de benen.

Tekst Jaap van Duijn – WHYCE

Bedrijven (groot én klein), overheden, stichtingen en verenigingen dienen inmiddels te beschikken over beleid en protocollen over hoe zij omgaan met persoonsgevoelige informatie. De belangrijkste werknemer van uw bedrijf – die de langste werkdagen maakt, nooit ziek is, nooit klaagt over zijn salaris en de meeste klanten te woord staat – is de website. De AVG heeft het voor een groot deel gemunt op dit online instrument.

Raakt iedereen
Het benoemen van alle technische eisen interesseert u weinig. Het verbaast u wellicht dat het grootste deel slechts tekstuele aanpassingen zijn. Mijn advies is wel om een gespecialiseerde jurist of advocaat in te schakelen, want de Autoriteit Persoonsgegevens – de officiële instantie die de AVG dient te bewaken en bevoegd is om (hoge) boetes uit te delen – stelde hiervoor richtlijnen op. Ook de website dient technisch aangepast te worden met de nodige beveiligings-certificaten, geldige cookiemeldingen, etc.

Griep
De AVG voelt als een flinke griep. Het komt binnen, schopt het intern in de war, maar als alles eenmaal goed geordend is, kom je als bedrijf sterker uit de bus. De ene organisatie heeft hier overigens minder last van dan de ander. Alles wordt doorlopen: van cookies tot aan de manier waarop online advertenties inspelen. Daardoor worden sommige toepassingen ook lastiger. Denk aan remarketing (advertenties die je overal achterna zitten), affiliate marketing en e-mailmarketing.

Volwassenheid
De AVG is niet leuk en de overheid trekt het naar mijn idee te ver door. Ik snap wel waar het vandaan komt, want partijen als Google en Facebook maakten hier jarenlang misbruik van (ook zijn hier heel veel goede dingen uit voort gekomen, maar goed …). Het internet is volwassen en wetgeving loopt standaard achter de feiten aan, maar het is nu voor het eerst dat wetgeving zó bepalend is voor de manier, waarop we als bedrijf dienen te communiceren op internet.

Ook voor mij?
Ik krijg vaak de vragen van bedrijven met minder dan 5 werknemers of de AVG ook voor hen geldt: Ja! Elk bedrijf en zelfs elke website moet hier aan geloven. Al bestaat de website uit slechts een webpagina, dan geldt het ook. De zoekmachine Google helpt ook wel een handje, want bedrijven die de privacy van hun gebruikers niet waarborgen, komen lager in de rankings. Wilt u het goed geregeld hebben op uw website? Bel me dan even!

WHYCE
WHYCE uit Rijnsburg ontwikkelt strategische internetoplossingen. We begeleiden tientallen organisaties met de integratie van AVG in hun website of webshop. Het juridisch terrein is niet onze ‘cup to tea’, maar op technisch gebied staan we ons mannetje. Het team van WHYCE bestaat uit 2 internetadviseurs, 8 developers en 2 online marketeers. Stuk voor stuk hoog opgeleid, met brede kennis van hun specialismen en ruime ervaring. Onze resultaatgerichte aanpak maakt dat onze weboplossingen naadloos aansluiten op uw bedrijfsstrategie. Daarbij kijken we naar het volledige plaatje, want een goede website is meer dan alleen het uiterlijk.

WHYCE

De Maessloot 3
2231 PX Rijnsburg
T 071 – 401 9077
I www.whyce.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *