De nieuwe Fiat 500L: Cross Ruim en praktisch


Deel dit artikel

Recentelijk heeft dit model een facelift ondergaan. Vóór de facelift heette deze Cross 500L Trekking en moet niet verward worden met de echte Fiat 500 cross-over die Fiat 500X heet. De facelift is overigens niet erg ingrijpend geweest. Met name nieuwe bumpers, de nu uit vier blokjes bestaande grille en koplampen met LED-verlichting, waardoor het model er nog sportiever uitziet en een opvallende verschijning is.

Zeker door de grotere bodemspeling, off-road bumpers, bodembeschermplaat, dorpel- en wielkastbeschermers. Het interieur is eveneens opgefrist. Allereerst een nieuw 7-inch aanraaksysteem dat nieuwe technologie bevat op basis van het TomTom systeem. Het hele instrumentarium heeft een sportiever karakter gekregen. Er is zelfs een kleurenschermpje met allerlei informatie voor de bestuurder gekomen. Het stuur heeft ook een fraaie make-over gehad en het geheel ziet er nu kwalitatief beter uit. Velen zullen de hoge zit waarderen, maar alleen jammer dat de zittingen zo af-gestemd zijn op de gemiddelde Italiaan. Té kort, naar mijn mening. De zitruimte in deze Cross is nog steeds indrukwekkend. De hoofdruimte is riant en op de achterbank is er ook voor volwassenen royaal te zitten, mede dankzij de verschuifbare bank. Standaard wordt dit model geleverd als 5-zitter, maar voor een kleine 900 euro extra maak je er een 7-zitter van met een derde zitrij. Kortom een sportieve, apart ogende, praktische, ruime, compacte gezinsauto met typische Italiaanse karaktertrekjes.

Motoren
Benzine
0.9 Twin Air 80
0.9 Twin Air 105
1.4 T-Jet 120
Diesel
1.3 MultiJet 95
1.6 MultiJet 120

Afmetingen
Lengte 4.242 m
Breedte 1.784 m
Hoogte 1.678 m

Inhoud
Bagageruimte 330 – 1380 l
Brandstoftank 50 l

‘Op de groei ontworpen’
“De Fiat 500L Cross is ontworpen vanuit de gedachte dat het leven met opgroeiende kinderen alleen maar leuker wordt, maar ook steeds meer ruimte vraagt en dat elk gezin zo zijn eigen wensen en behoeften heeft”, volgens Wouter Senf van Abswoude Autopromenade.

TEKST JOHN VROOM, AUTOREDACTEUR

Leave a Comment