Klantvriendelijke ondernemers zijn luisteraars


Deel dit artikel

Ze pasten er maar net in, de genomineerden voor de Sterkste Schakel 2018, in de Tuinzaal van het Fletcherhotel De Witte Raaf in Noordwijk. Zoals altijd was de sfeer weer geanimeerd en deed iedereen zijn best om goed te luisteren bij de jaarlijkse speeddates. Bij de pitch voor de jury ging dat niet, daar moesten ze meteen hun beste beentje voor zetten.

Vele genomineerden vonden het een beetje vreemd: “Pitchen is voor ons de omgekeerde wereld. Wanneer wij een klant voor het eerst ontmoeten, dan bieden wij haar een kopje koffie aan en vragen ‘Wat kan ik voor u doen?’. De antwoorden die je dan krijgt bepalen wat je daarna zelf gaat zeggen over mogelijke diensten of producten. Maar als je pitcht – en daarvoor maar twee minuten hebt (red.) – dan moet je meteen gaan ‘zenden’. Dat vinden wij moeilijk.”

“Ik ga je enthousiast maken”
Verschillende genomineerden pakten de pitch voor de jury verschillend aan. Velen hadden iets bij zich als houvast voor het praatje. Zo legde Marinka Drost van Docentplus strak binnen de tijd de betekenis van haar werk uit aan de hand van de vier letters van haar onderwijsmethode RTTI. Teun Sterk van DAP Bodegraven bracht een ketting waarbij iedere schakel een onderdeel van hun werk verbeeldde. Ook de ‘korte klap’ was populair – en effectief: Piet van der Post bracht een prachtige bos tulpen mee in een fraaie vaas, die de hele jurytafel vrolijk stemde. En Piet Broere van PiCa Carcleaning begon gewoon met zijn vaste uitspraak: ‘Ik ga je enthousiast maken.’

Pitchprijs tijdens de finale op 16 maart
Voor de Galafinale op 16 maart in Huis ter Duin draagt de jury drie ondernemers voor de prijs van de beste pitch voor: Ben van Bergen Henegouwen van machine-fabriek West-End in Lisse, Annemieke Huising van verloskundigenpraktijk Vivre en Ron de Keizer van leverancier van bevestigingsmaterialen Keizer & Cuvelier.

Rumoerige speeddates
Het leukste van de speeddatemiddag is altijd de onderlinge kennismaking van genomineerden. Nu de Finale nadert tast men graag de concurrentie af. En er worden gretig visitekaartjes uitgedeeld en ontvangen. “Het zou mij niet verbazen als ik er een opdracht uithaal,” vertelde Edwin Dufais van het gelijknamige cateringbedrijf. “Aan de andere kant tuiten mijn oren nog van alle verhalen die ik heb gehoord.” Daniëlle Leeman, eigenaar van kinderopvang De Kindervilla Wereld was iets heel anders opgevallen: “Enorm veel verhalen van ondernemers beginnen bij de opa’s. Het wemelt van de derde en vierde generatie familiebedrijven.”

Genomineerden ondernemen stug door
Wat ook opviel sinds onze eerste kennismaking met de ondernemers in de afgelopen maanden: je kunt ze bepaald niet betrappen op stilzitten. Rosanne en David Zock van Restaurant aan de Rijn in Leiden openden inmiddels een tweede zaak. Fanny van den Berg van Feel Good Center breidde haar diensten al uit met een yogadocent een nagelstyliste en een lifecoach. Terwijl Paul Bruynzeels de gezamenlijke activiteiten van de horeca in Voorhout voor Koningsdag al op de rit heeft.

Genomineerden voor de Sterkste Schakel herkennen zichzelf in elkaar als enthousiaste ondernemers.

Leave a Comment