Peet Stokman rijdt sinds deze zomer veertig jaar voor klanten


Deel dit artikel

“Gaandeweg ga je je toch onderscheiden” zegt Peet Stokman van het gelijknamige bedrijf. Waarmee je je dan onderscheidt is de rode draad van het gesprek. In de loop der jaren is het transportbedrijf trouw gebleven aan een lokale, voornamelijk agrarische klantenkring. En trouw is in dat verhaal een belangrijk woord.

“Van 1977 tot 1999 ben ik erin geslaagd om alleen — met één truck dus — te blijven rijden. Zo had ik het mij altijd voorgesteld: rustig wonen in het buitengebied en met vrachtrijden een ’eerlijke boterham’ verdienen.” En toch is het bedrijf sindsdien gegroeid naar vijf vrachtwagens en dus vijf chauffeurs.
Waarom?
“Dat kwam omdat een goede klant van mij erom vroeg. Ik reed voor die klant tuinhout — schuttingen, pergola’s, dat soort dingen — door heel Nederland naar tuincentra. Dat bedrijf begon flink te groeien en heeft mij als het ware uitgenodigd om mee te gaan. Op zichzelf is groei nooit een ambitie van mij geweest. Maar Carpentier was tevreden met mij en vertrouwde het transport graag aan mij toe.” Dat vertrouwen en de onderlinge band tussen Peet Stokman en de houthandel was voor hem de reden om erin mee te gaan. Dat is geen gekke keuze geweest, want die klant hebben ze nog steeds. En inmiddels vervoert het bedrijf ook isolatiepanelen, gebruikte koelapparatuur en riet uit de Nieuwkoopse plassen voor rietdekkers.

Trouw en kwaliteit
Hoewel Peet Stokman er niet mee te koop loopt noemt hij toch de redenen waarom zijn klanten trouw blijven. “Ik wil graag netjes werken en op tijd. Op de afleveradressen verwachten zij hun spullen op tijd, want dan kan hun dag ook weer verder. Voor onze klant zorgen wij zelf voor het lossen van de wagens. Daarvoor hebben wij onze eigen meeneemheftrucks. Wij rijden dus niet alleen van A naar B, maar gaan ook voorzichtig om met de goederen. Met die aandacht maken wij onze kwaliteit waar.”

Dat geldt voor het tuinhout, maar dat geldt zeker ook voor de aluminium kweektafels die Peet Stokman vervoert voor kassenbouwer Bosman Van Zaal. “Wij hebben hun enorme hausse meegemaakt van het installeren van dat soort kweektafels. Dan reden wij dagelijks drie ritten om kassen van vele hectares in het Westland te beleveren. Die opdracht hadden wij mede te danken aan onze meeneemheftrucks. Die zijn natuurlijk niet groot, zodat wij er mooi zijdelings die lange tafels mee de kas in konden rijden.”

Dat zijn wagenpark voldoet aan alle mogelijke kwaliteits- en veiligheidseisen is in dit verhaal een vanzelfsprekendheid. Net als de nette — en tijdige — betaling van een goed salaris voor de medewerkers. “Goede chauffeurs die in ons plaatje passen liggen niet meer voor het oprapen.”

Zelfstandig werk
“Ik ging als dertienjarige at mee met de melkwagen. Dan reden wij achterop mee en sprongen van de truck af voordat-ie gestopt was. Daarna had ik maar een doeI: zelf ook een wagen rijden. Ik begon met hooi en stro halen in Zeeland en hier in de regio rondbrengen. Dat was en is zelfstandig werk waarbij je ook flexibel moet zijn. Het is best een kunst om chauffeurs te vinden die daar lol in hebben.”

“Het is niet meer zo gezellig als vroeger. Laden en lossen is makkelijker geworden door mechanisering, maar daardoor ben je er ook alleen in. Onderweg ben je sowieso al alleen. En het zijn lange dagen, waarin je flexibel moet zijn en onderweg je eigen problemen moet oplossen. Bovendien ben je bij klant en afleveradres de vertegenwoordiger van het bedrijf.” Dat is niet voor iedereen weggelegd. Tel daarbij op dat chauffeurs moeten beschikken over alle rijbewijzen en (veiligheidscertificaten) en dan is het duidelijk dat er niet veel personeel beschikbaar is.

Bedrijfsgroei is geen doel op zich. Trouw zijn aan klanten wet. “Zij zijn ons ook altijd trouw gebleven. Zo hebben wij altijd eerlijk en goed werk kunnen leveren.”

Peet Stokman Transporten
Blokland 27, Nieuwveen
T 0654 376 178
E transport@peetstokman.nl
W www.peetstokman.nl

Leave a Comment