Hoe komt u aan nieuwe medewerkers?


De ondertekening van het samenwerkingsverband tussen Harry de Reus (r) van de Reus Media en Nico Houwaard van Home4talent.
Deel dit artikel

Een groot aantal bedrijven heeft vandaag de dag flinke moeite om de juiste medewerkers aan te trekken. Bijna dagelijks wordt in de landelijke media hierover geschreven. Hoe ga je als MKB bedrijf met deze werkelijkheid om? Het Rijnsburgse bedrijf Home4talent heeft hier een antwoord op. Met meer dan 20 jaar ervaring in recruiting, werving & selectie en het ontwikkelen van mensen en bedrijven, heeft Home4talent zich specifiek gericht op het onderwerp: De meest aantrekkelijke werkgever worden. Nico Houwaard, directeur van Home4talent legt het als volgt uit: ‘Veel bedrijven ervaren de arbeidsmarkt steeds moeilijker om daarmee de personeelsgroei te creëren die men voor ogen heeft. Wij erkennen deze problemen en helpen deze bedrijven op een verrassende manier. Dat doen we heel resultaatgericht en veelal ook vanuit vernieuwende en onorthodoxe invalshoeken. Om tegenwoordig personeel aan te trekken schieten te veel bedrijven op dit moment met hagel. Dit horen we bijna dagelijks. Het uiteindelijk resultaat is bedroevend en frustrerend; ad-hoc, minder kwaliteit, hoge kosten, veel tijdverlies’.

Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven
Om sprekend duidelijk te maken hoe Home4talent in deze markt de bedrijven helpt schetsen ze het bekende Chinese spreekwoord: Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven. De specialisten van Home4talent leert de organisatie om op de juiste manier te vissen naar de beste talenten.  Het uitgangspunt is daarbij wel dat het bedrijf de meest aantrekkelijke werkgever wil worden. Deze insteek maakt het namelijk wél mogelijk om het personeel binnen te krijgen waar je behoefte aan hebt.
Het is eigenlijk heel éénvoudig; Zet vier vergelijkbare vacatures op een rij en laat die ene kandidaat kiezen, dan kiest deze kandidaat voor de meest aantrekkelijke werkgever. In de top-5 waar werkzoekenden voor kiezen, is de cultuur/sfeer van de organisatie de onbetwiste nummer 1. Werknemers willen de beleving. Daarna is uitdagend werk, hoogte salaris, vrijheid en als laatste ontwikkeling/opleiding de reden voor een werkzoekende om te kiezen.

Nico Houwaard:  ‘Ondanks deze éénvoudige schets zijn er nog heel veel bedrijven die met de handen in het haar en op de ‘ouderwetse manier’ proberen het personeelsprobleem op te lossen. Tegen deze bedrijven willen we zeggen; laat het ons eens persoonlijk toelichten. Wij geloven er heilig in dat de bedrijven die wél deze stappen zetten, voor gaan lopen op de concurrentie die conservatief blijft als het gaat om dit onderwerp. Het leuke is zelfs, dat een traject met Home4talent uiteindelijk veel meer oplevert en ook nog eens meer bespaart. Dubbel resultaat. En dat is nog niet eens het enige, de organisatie zal er ook leuker van worden.

Het thema ‘de meest aantrekkelijke werkgever worden’ is de rode draad die het mogelijk maakt om veel meer gericht te zijn op de ‘zachte waarden’ van de functie of de kandidaat. Het is immers al lang bekend dat het succes of het vertrek van personeel meestal direct verband heeft met de ‘zachte waarden’. Je talenten, je unieke eigenschappen, je persoonlijkheid, geven aan wie je bent en hoe je reageert op situaties.  Home4talent brengt dit door de Home4talent-scan haarfijn in beeld.

Snel aan de Slag
Home4talent is sinds kort nauw betrokken bij het project Snel aan de Slag. Nico Houwaard: ‘Het project om schoolverlaters aan een passende werkgever te helpen sprak ons direct bijzonder aan. Het sluit perfect aan op onze filosofie en expertise en daarbij lijkt het ons een bijzondere uitdaging om straks in 2019 een bedrijf of instelling uit te kunnen roepen tot de Leukste Werkgever van de regio!”. We hebben heel veel zin in de samenwerking met Rijnstreek Business en mboRijnland’.

Home4talent
Burgemeester Koomansplein 1
2231 DA Rijnsburg
M 06-86601934
E nico@home4talent.nl

Leave a Comment