‘Uit heel Nederland komen ze bij ons instrumenten uitproberen’


Deel dit artikel

‘De grootste muziekwinkel van Nederland’ is een beetje gejokt. “Wij zijn eigenlijk de derde wanneer je twee hele grote webwinkels meerekent.” Jan Aandewiel, ook wel ‘Junior’ ratelt gegevens, strategieën en klantkennis af tijdens het gesprek in de 8.000 m2 grote winkel. Bijna een hele hectare met muziekinstrumenten van groot naar klein, muziekapparatuur en bladmuziek. “Muzikanten en liefhebbers kunnen bij ons alles krijgen, en voorál: uitproberen.”

Dat klanten instrumenten kunnen uitproberen is een enorm pluspunt ten opzichte van de webwinkels. “Mijn vader Jan wilde een winkel van muzikanten voor muzikanten. Als je op zoek bent naar een eigen instrument dan wil je iets dat bij jou past. Natuurlijk bij je portemonnee – maar vooral bij jouw gevoel, bij jouw klank en bij jouw energie. Dat moet je dus komen uitproberen. Wij hebben hier van ieder instrument tientallen varianten. Dat geldt voor piano’s, strijkinstrumenten, drums, accordeons, noem maar op. Voor elektrische gitaren hebben wij versterkers, boxen en effecten. En je hoeft niet weg voordat je tevreden bent. Wij hebben de tijd en geven de tijd.” Samen met broer Pieter en echtgenoot Anja helpt Jan senior nog vijf dagen per week in de winkel. Maar hij is niet meer de baas.

De opvolgers
Sinds 2016 vormen Jan junior, zijn zus Maaike en zijn broer Bas de directie. Dat zat er al een tijdje aan te komen. Zij werkten al lang mee in het bedrijf, maar vorig jaar ging de kogel door de kerk. “Er waren op dat moment allerlei redenen om die switch te maken; service wordt steeds belangrijker en door de online-aanbieders zijn vele muziek-winkels gesneuveld. Toen wij vorig jaar met de familie meededen aan het BNR-evenement ‘De Opvolgers’ hebben wij de knoop doorgehakt. Dat geeft iedereen in de familie – en het bedrijf – weer lucht, omdat de nieuwe taakverdeling onze nieuwe werkwijze helderder maakt.” Jan Aandewiel formuleert het netjes, maar het is overduidelijk dat het proces niet makkelijk is geweest. “Eigenlijk ben ik zelf pas in de afgelopen twee jaar ‘een grote jongen’ geworden. In een korte periode maak je ineens heel veel mee. Niet alleen de zware klussen om met banken, notarissen en adviseurs te spreken. Ook de nieuwe onderlinge afspraken maken doe je nu anders. Het was een stressvolle, maar waardevolle tijd.”

Hoe wordt een klant klant?
De oorspronkelijke uitgangspunten van Music All-in blijven: vakkennis, hoge service en veel aandacht. Aandewiel noemt dat ‘vijf sterren service’, net als in een tophotel. “Maar die vijf-sterren service gaat de klant pas ervaren wanneer hij al met ons in contact is. Aan het traject daarvóór moeten wij ook veel tijd besteden. Sinds de introductie van onze webshop in 2013 hebben wij veel geïnvesteerd in ‘vindbaarheid’ en in aanwezigheid op social media. Wij hebben automatische prijssoftware om de concurrenten in de gaten te houden. Daarnaast houden wij de banden met muziekverenigingen, scholen en instituten goed. Wij adverteren in hun media, lenen gratis de pauken uit en onderhandelen over grote bestedingen.” Jan schrijft regelmatig de weg uit waarlangs een klant klant wordt. “Aan de hand daarvan kijk ik of Music All-in ieder stapje voldoende goed uitvoert. Zo kan ik onze strategie ook makkelijk uitleggen aan onze medewerkers.”

‘Toch zijn wij het grootst’
Ook in de muziekhandel heeft ‘online’ een kaalslag teweeggebracht en Aandewiel is er duidelijk trots op dat ze die hebben doorstaan. “Lokale muziekwinkels zijn verdwenen, op de grote steden na. Anderen hebben zich gespecialiseerd, bijvoorbeeld in slagwerk. Onze familie heeft onze zaak laten groeien.”

Leave a Comment