Freightways Worldwide Logistics: van Woubrugge tot Worldwide

Jack Zijlstra besloot in 1986 voor zichzelf te beginnen, op zolder in Woubrugge, als expediteur. “Dan ben je bemiddelaar in transporten en heb je genoeg aan een telefoon.” Klanten vond hij in zijn netwerk en toen hij daar doorheen was ging hij op pad, naar Chicago of Las Vegas, naar beurzen en conferenties. Daar vroeg hij mensen of ze distributiepartners zochten voor Europa. Nu heeft hij ruim dertig mensen in dienst en verplaatst het bedrijf honderdduizenden items door heel Europa.

Zijlstra laat het allemaal heel makkelijk klinken. Vooral wanneer ik hem vraag hoe Freightways – naast industriële producten en medische apparatuur – groot is geworden in Europese distributie van doe-het-zelfartikelen: “Omdat ik zelf heel enthousiast word van doe-het-zelven. En ik houd ervan om mensen van dienst te zijn. Dus op zo’n internationale beurs zijn mijn belangstelling en mijn aanbod echt gemeend.” Met dat uitgangspunt en hard werken is het bedrijf uitgegroeid tot veelzijdig dienstverlener voor tientallen internationale klanten. Zij vertrouwen Freightways volledig als landingsplek voor hun distributie in Europa. “Onze klanten zijn veelal Amerikaanse bedrijven. Hun producten komen voornamelijk uit Azië en worden over heel Europa verspreid. Wij regelen niet alleen vervoer, maar ook de tijdelijke opslag, herverpakking en andere toegevoegde waarde en de douane en fiscale afhandeling.” En de groei van de dienst-verlening staat niet stil. “Wij doen facturering voor de klanten en hebben sinds kort een eigen call-center voor hen. Vanaf het begin vond ik het gewoonweg leuker om voor internationale klanten bezig te zijn. Wanneer je hun vertrouwen hebt gewonnen kun je enorm veel voor ze betekenen.”

Het gaat nu ook twee kanten op
Ging het vroeger vooral van leverancier naar klant of van de VS naar Europa, inmiddels handelt Freightways ook retouren af en beheert het voorraden van lokale bedrijven die – bijvoorbeeld – verkopen via Amazon. “Alles draait natuurlijk om de spullen, maar wij zijn enorm geautomatiseerd. Voor alles zijn onze systemen gekoppeld aan die van klanten en leveranciers. En daar moeten dan telkens koppelingen voor gemaakt worden. Onze eigen IT’ers hebben daar veel werk aan. Maar juist door die automatisering ontstaan er ook weer nieuwe mogelijkheden zoals het factureren voor de klant. Freightways wil dat allemaal voor de klant kunnen doen.”

Ook klantwaardering gaat twee kanten op. “Wij moeten niet alleen onze klant blij houden, ook de klant van de klant – de ontvanger – is belangrijk. En zelfs de leverancier van de klant. Ons bestaans-recht is gebaseerd op optimale afwikkeling van alle stromen in die driehoek. Het mooie daarvan is dat wanneer onze klant een andere dienstverlener overweegt, het wel gebeurt dat de leverancier of de ontvanger een extra goed woordje voor ons doen.”

Slagroom, satellieten en cosmetica
“Eén van onze klanten maakt ventielen voor spuitbussen. Het ventiel voor slagroom is een beetje anders dan dat voor PUR schuim. Die mag je dus niet verwisselen. Door barcode scanning is dat bij ons gegarandeerd onmogelijk, ook al lijken de verpakkingen enorm op elkaar. Voor de Europese ruimtevaart-industrie regelen wij het vervoer van unieke onderdelen of bouwsels tussen alle landenorganisaties. Dat is maatwerk. Van diverse cosmetica merken hebben wij hier in Katwijk de voorraad voor Europa liggen.”

Zijlstra ziet er dan ook naar uit dat het bedrijf binnenkort verhuist – naar het pand van de achterburen. “Weer meer vierkante meters voor de opslag en een verdubbeling van de kantoorruimte.” En nog ziet hij mogelijkheden de dienst-verlening verder uit te breiden naar verkoopvertegenwoordiging en marke-ting. En hij is sinds de zolder in Woubrugge al zo’n eind gekomen.

Freightways Worldwide Logistics
Mandenmakerstraat 6, Katwijk
T 071 – 409 0701
E [email protected]
W www.freightways.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *