TeekensKarstens advocaten notarissen: “Wij zijn het verlengstuk van uw onderneming”


Deel dit artikel

Jeffrey Kenens, advocaat arbeidsrecht, partner: “Moderne advocatuur staat voor concreet en direct bruikbaar advies, samenwerken en optimale bereikbaarheid. Daar ligt ook de oorsprong van TK, een kantoor met geschiedenis dat bekend staat om haar toegankelijkheid. Zeker in ons team ‘Zakelijk arbeidsrecht’ waar niet alleen overdag om advies wordt gevraagd, maar ook ’s avonds of in het weekend. Daar zijn we op ingericht.”

Op de vraag ‘wat onderscheidt TK dan van andere kantoren?’ antwoordt Jeffrey: “Dat kun je het beste zelf beleven. Als wij onze klanten daarnaar vragen, dan komen zij steevast met antwoorden als ondernemend, gedreven en vernieuwend. Kwaliteit is natuurlijk vanzelfsprekend. Maar ook humor en toegankelijkheid  kenmerken ons kantoor. Je kunt spreken van een ‘TK DNA’ en ik denk dat wij dat naar buiten toe ook uitstralen.

Om klanten goed te helpen kijken we vanuit context naar vraagstukken, dat doen we met onze specialisatieteams en waar nodig werken we samen met andere specialisten. Door onze regionale betrokkenheid zijn we op de hoogte van ontwikkelingen en weten we wat er leeft. De TK Challenge, waar Paulien meer over vertelt, is daarvan een goed voorbeeld. Dat idee ontstond spontaan bij een aantal medewerkers en binnen no-time stond er een professionele organisatie waar iedereen bij wilde horen. Dat geeft enorm veel energie en werkt verbindend, zowel intern als naar de klant. Die verbondenheid maakt ons uniek.”

Aan het woord team TK Zakelijk arbeidsrecht

René Nieuwmans, advocaat arbeidsrecht, partner

Waarom schakel je een advocaat in?
“De klassiekeadvocaat is de probleemoplosser die van afstand een klant bijstaat. De moderne advocaat is toegankelijk en werkt samen met zijn klant. Het gaat om het op pragmatische wijze voorkomen of oplossen van problemen. Hij is altijd bereikbaar, is creatief ingesteld en luistert. De advocaten van TK Zakelijk arbeidsrecht zijn samenwerkingspartners.”

Waarom TK Zakelijk arbeidsrecht?
“TK richt zich als enige in de regio volledig op ondernemingen en instellingen. Het kantoor heeft veel geïnvesteerd in kennis, kwaliteit & innovatie en loopt daarin voorop. Een klant wil geen ingewikkelde adviezen. Ondernemers willen snel en vertrouwd een oplossing en willen vooraf weten welke kosten er zijn voor het komende jaar. TK is een trusted advisor in plaats van een adviseur op afstand, die achteraf probeert dingen recht te zetten. Daarvoor heeft TK Zakelijk arbeidsrecht een nieuw totaalconcept ontwikkeld.”

Hoe werkt dat in de praktijk?
“Samenwerken en service bieden. Ons team is feitelijk het verlengstuk van de onderneming, zodat de klant zich kan focussen op de business of dienstverlening. Dit doen we met een aantrekkelijk totaalconcept op basis van een all-in tarief. Hiermee vullen we de behoefte in van onze klanten om elke vraag op het gebied van arbeidsrecht en medezeggenschap, op elk moment van de dag, doordeweeks en in het weekend, te kunnen stellen zonder dat de teller gaat lopen. Ook elke individuele procedure op het gebied van arbeidsrecht valt onder het concept. In de praktijk zien we al dat de inkoop van advies achteraf of iemand inhuren of aannemen voor de klant altijd duurder is dan dit totaalconcept. Daarnaast maken onze klanten gebruik van onze faciliteiten (digitale bibliotheek en databank), modellen, workshops en (inhouse) cursussen. Zo vergroten we de knowhow van de ondernemer met een team van ervaren advocaten, juridisch medewerkers en student stagiaires.”

Hoe zie je de toekomst van de advocatuur?
“De nieuwe advocatuur kenmerkt zich door vergaande digitalisering en
vertrouwd partnerschap met de klant. Daarbij horen ook inzichtelijke kosten die veelal niet meer achteraf worden gedeclareerd. Advocatenkantoren zullen daaraan moeten wennen, maar ik ben ervan
overtuigd dat de kantoren die hierin niet investeren over een paar jaar niet meer bestaan.”

Floria Koopman, advocaat arbeidsrecht

Ondernemers zijn vaak verontwaardigd over hetNederlandse arbeidsrecht. Is dat terecht?
“De frustraties van de ondernemers over het Nederlandsearbeidsrecht begrijpen wij goed. DeNederlandse arbeidswetgeving is doorgeslagen in de gedachte werknemers te moeten beschermen: steeds meer risico’s zijn door de jaren heen voor rekening van werkgevers gekomen. Hoewel de wetgever de wens heeft meer vaste dienstbetrekkingen te creëren, wordt hiermee het tegenovergestelde bereikt: contracten voor bepaalde tijd en uitzendovereenkomsten zijn toongevend voor deze tijd.”

Wat zijn voor ondernemers de grootste knelpunten?
“Bij uitstek is dat de situatie wanneer een werknemer arbeidsongeschikt raakt. Wanneer wij ondernemers adviseren over de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte, stuiten wij – zeker bij buitenlandse cliënten – op ongeloof. Regelmatig krijgen wij reacties als: ‘Bedoelt u niet twee maanden in plaats van twee jaar?’. De kosten kunnen zelfs nog verder oplopen wanneer een werkgever bijvoorbeeldeigen risicodrager is. Maar ook wanneer een werknemer kerngezond is, kunnen zich problemen voordoen op de werkvloer. Bijvoorbeeld omdat sprake is van disfunctioneren. Nadat een werkgever een intensief verbetertraject heeft doorlopen en de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd (soms pas na tussenkomst van een kantonrechter), dient de werkgever de werknemer in principe ook nog eentransitievergoeding mee te geven.”

Hoe kunnen ondernemers risico’s voorkomen?
“Onder het huidige arbeidsrecht, zullen de risico’s blijven bestaan. Van belang is de kans op het verwezenlijken ervan te beperken. Daartoe is een goede werkcultuur essentieel. Als werknemers zich vitaal voelen, leveren ze ook goed werk en zijn ze minder vaak ziek. Daarnaast kunnen wij proactief adviseren overhet zoveel mogelijk voorkomen van conflicten.”

Paulien van der Grinten,advocaat arbeidsrecht

Bedrijven met een goede werkcultuur presteren veel beter. Hoe creëer je dit?
“Veel bedrijven zijn zich er niet vanbewust dat er grote winst valt te behalen door werknemersvitaal te krijgen en te houden. Uit vitaliteitsonderzoeken blijkt dat energieke en gezonde werknemers leiden tot 30%minder verzuim, 60% minder veiligheidsincidenten, 18% meer productiviteit en 12% meer klantengroei. Oftewel, dit komt duidelijk ten goede aan de resultaten van het bedrijf. Er valt dus nog flinke winst te behalen. Dit kan bereikt worden door het personeelsbeleid af te stemmen op de werknemers en de juiste maatregelen te voeren. De aanpak verschilt perorganisatie. Wij denken graag mee.”

Hoe zorgt TK zelf voor een goede werkcultuur?
“Bij TK staat vitaliteit hoog in het vaandel. Met TK Challenge zetten we ons – samen met onze partners en sponsoren – in voor vitaliteit in de regio en organiseren we door het jaar heen diverse fiets-, zwem- en hardloopactiviteiten. Op deze manier koppelen we vitaliteitsdoelstellingen aan sociale cohesie enrealiseren we samen regionale doelen in hetzelfde kader. Zo hebben we met TK Challenge in 2016 bijna 1,5 ton opgehaald voor Hospice Issoria. Ons team Zakelijk Arbeidsrecht was onderdeel van de groep die samen de New York City marathon gelopen heeft. Fantastisch om samen te beleven.

Werken is ook leven. Een prettig klimaat en goede sfeer zijn erg belangrijk. Wij hebben een platte organisatie met veel
eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast hebben we een koffiebar en ruime lounge op de bovenste etage met uitzicht over Leiden. Daar ontmoeten we collega’s voor overleg of kunnen we rustig met een goede kop koffie inspiratie opdoen voor en met onze klanten”

Over TK
Dagelijks werken 110 professionals aan uiteenlopende juridische vraagstukken én aan onze ambitie: het leveren van het best denkbare juridische advies. Met ons aanbod zijn we marktleider in de regio Rijnland. Voor bedrijven en instellingen werken onze praktijkgroepen Arbeidsrecht, Ondernemingsrecht en Vastgoed samen met TK notarissen. TK is onderdeel van het gerenommeerde Geneva Group International netwerk.

Het team Zakelijk Arbeidsrecht
adviseert en begeleidt specifiek over het arbeids- en medezeggenschapsrecht in brede zin, waaronder het collectieve arbeidsrecht, arbeidsvoorwaarden, individuele en collectieve ontslagen en afvloeiings- regelingen. Tevens hebben wij
kennis en ervaring van internationaal arbeidsrecht, begeleiding van outsourcingsprojecten, sociale zekerheid, pensioen en juridische vraagstukken verband houdend met de positie van bestuurders en commissarissen.

TeekensKarstens advocaten notarissen
Vondellaan 51, 2332 AA Leiden
T 071 535 80 00
info@tk.nl
www.tk.nl

Leave a Comment