Huis & Tuin Toppers is een schoolvoorbeeld van online ondernemen


Deel dit artikel

Begin 2017 besloten vier ondernemers om hun diverse ervaringen en kundes bij elkaar te brengen. Sales, tuinaanleg en -onderhoud, onlinemarketing en timmerwerk combineerden zij tot Huis en Tuin Toppers BV. Hun plan: online platforms voor de verkoop van standaardzaken als tuin- en haardhout, kunstgras inzetten als middel om in contact te komen met klanten voor maatwerkprojecten in de tuin. “Want iedere thuislevering is een klantcontact waar wij kunnen laten zien dat wij complete tuinoplossingen leveren.”

In de showtuin aan de Lisserbroekerweg staat een houten tuinhuis tussen met bomen, planten en kunstgras. Er past net één groot bureau en twee stoelen in.

Peter Hobo: “Dit is Huis en Tuin toppers. Ik ben hier pas anderhalf jaar full time mee bezig, maar sinds 1 juli is Floris Reijerkerk er bij gekomen, daarnaast zit onze vaste online marketeer Jan Willem van Delft ook een dag per week aan de knoppen. Onze vierde man is Bart Grisnich die zijn hovenierskwaliteiten inbrengt.” De hoeveelheid bestellingen en aanvragen nemen sinds kort een grote vlucht. De online activiteiten leiden inmiddels tot veel offline werk. Ook tijdens het interview lopen klanten de deur al plat.

Met hout – en vakmanschap – kun je alles maken
Hét specialisme van Huis en Tuin toppers is de aanleg van veranda’s, vlonders en schuttingen, het compleet aanleggen van tuinen en het bouwen van tuinmeubelen. “Dat is altijd maatwerk. Dat wil zeggen, voor óns is dat maatwerk. Wij nemen geen genoegen met het leveren van bouwpakketten. Die passen nooit echt goed. Wij leveren hout en vakmanschap, daar kun je alles mee maken.” Daarom heeft Huis & Tuintoppers ook geen showroom, “wij kunnen hooguit opdrachtgevers meenemen op bezoek bij bestaande klanten.”

Van online naar direct klantcontact
In het houten tuinhuis staan kunstplanten, zakjes mest en blikken beits. Maar de computer is het hart van het bedrijf. “In de afgelopen achttien maanden hebben wij en ik de webshops van Huis en Tuin Toppers, Haardhouttoppers, Kunstgrastoppers en Tuinhouttoppers geoptimaliseerd. Wij maken reclame via Google Adwords en op Facebook. Wij zetten dat regionaal in – ruwweg tussen Amsterdam en Rotterdam – en wij zien de aantallen groeien. Zowel online als offline zie je dat klanten andere klanten aantrekken.” Het maakt niet heel veel uit wat zij online verkopen: “Als het maar tot een contact leidt. Dan kan ik op pad met een fotoboek van voorbeelden, en met mijn ‘stalen’ van diverse kwaliteiten hout en gras.”

Groei gaat nu hard
Voor Peter, Floris, Bart en Jan Willem zal het in goede banen leiden van de groei de grote uitdaging van 2017 worden. “Het komt nu allemaal tegelijkertijd. Economisch gaat het goed, mensen besteden weer mooie bedragen aan de (her)inrichting van hun tuinen. En het is duidelijk een trend om meer tijd buiten je huis door te brengen. In alle seizoenen. Dat vraagt om houten meubelen, maar ook om mooie houten overkappingen, veranda’s en vlonders. Gelukkig hebben wij een goed netwerk waar wij fijne vaklui uit kunnen aantrekken. Het is nu al een hele klus gebleken om alles te regelen. Maar wij willen per sé voldoende tijd hebben voor het klantencontact.”

En dat mobiele nummer voor contact? “Je kunt ons ook whatsappen. Dat lijkt ons wel zo makkelijk”

Huis en Tuin toppers
Lisserbroekweg 40, Lisserbroek
T 0613 585 506
E info@huisentuintoppers.nl
www.huisentuintoppers.nl 
www.tuinhouttoppers.nl 
www.haardhouttoppers.nl

Leave a Comment