Veel ondernemers vinden het lastig om het onderwerp bedrijfsoverdracht ter tafel te brengen


Deel dit artikel

Als ik met een ondernemer om de tafel zit om de daadwerkelijke overdracht van zijn bedrijf te bespreken dan heeft het onderwerp al jaren op de agenda gestaan (en besproken)  en zijn er geen  obstakels meer te verwachten. Een goede voorbereiding is namelijk van essentieel belang en voor een goede bedrijfsoverdracht moet de tijd worden genomen. Maar ook als ondernemer moet je hier naartoe groeien en er klaar voor zijn. Een vuistregel is om hier 5 jaar van tevoren mee te beginnen. Vooral als er in de fiscale/juridische structuur zaken anders vorm moeten worden gegeven is het zaak dit tijdig te onderkennen. Dit kan ook gelden voor zaken als arbeids- en financieringsovereenkomsten, vergunningen en lopende (huur)contracten.

In het eerste gesprek heb ik altijd 3 vragen op mijn vizier staan:

• Is de onderneming bedrijfseconomisch overdraagbaar?

• Hoe hoog is de afrekening met de fiscus?

• Hoe hoog is het inkomen voor de oude dag?

Mijn ervaring is dat ondernemers het al lastig vinden om hun testament te bespreken maar het in de regel nog veel lastiger vinden om het onderwerp bedrijfsoverdracht ter tafel te brengen. Het bedrijf is zo verbonden met de ondernemer dat hij of zij zich geen leven zonder zijn onderneming kan voorstellen. Maar al te vaak spelen er emotionele factoren mee waardoor beslissingen worden uitgesteld. Door het onderwerp bespreekbaar te maken (zowel thuis als met uw accountant) hoor je vaak achteraf dat dat het moment was om hier gericht mee aan de gang te gaan. Het maken van toekomstplannen om naar iets moois toe te leven maakt hiervan een belangrijk onderdeel uit.

Als de eerste stappen zijn gezet is het tijd om samen met u een overdrachtsplan te maken waarbij de positie van het bedrijf en de ondernemer centraal staat met als belangrijkste thema’s:

• Hoe ontwikkelt het bedrijf zich de komende 5 jaar?

• Wat moet er gebeuren om het bedrijf verkoopklaar te maken?

• Wat is de waardeindicatie van het bedrijf?

• Hoe en aan wie presenteren we het bedrijf?

Uiteraard kan ik in dit artikel niet ingaan op alle ins en outs van het verkoopproces. Bent u nieuwsgierig geworden naar onze aanpak? Graag nodigen wij u uit op ons kantoor voor een kop koffie en een goed gesprek.

Bouwer & Officier Accountants en Belastingadviseurs
Rijndijk 139, Hazerswoude
T 071 – 341 90 00
I www.bouwer-officier.nl

One Comment

  1. Dit is financieel en fiscaal zeker een goede insteek. Ik zou echter verder kijken, namelijk naar waar de ondernemer wakker van ligt. Wat zijn de emoties, hoe ziet de organisatie eruit. Is hij er bedrijfsmatig ook klaar voor? Kortom een veel bredere bedrijfsmatige, organisatorische blik, waar je een bedrijfadviseur èn een M&A-specialist bij haalt. De bedrijfsadviseur als spin in t web, die een team aan deskundigen aan de ondernemer koppelt. Een keer hierover doorpraten Michel? Wellicht een kans voor win-win!

Leave a Comment